Facebook er Norges største lokalavis

Da jeg startet min journalistiske karriere i en svært liten lokalavis i Fræna på midten av 80-tallet fikk jeg klar beskjed; det er de små nyhetene, personalia, bilder av nyfødte, brudepar, bursdagsbarn og spørrespalter med bilde av mannen i gata som er det mest populære stoffet vi har. Det må du ikke kødde med! Da jeg som 19-åring ble redaktør i samme avis lærte jeg av bransjens seniorer at en god lokalavis har mange små notiser på sidene sine. Skriv notiser! Gå gjennom kommunenes post-liste og skriv om byggesaker, klagesaker og alt som berører deg og meg. Ikke glem at det er de nære, noen ganger små, men viktige, lokale sakene som blir lest!

Dette ble nok den mest nyttige erfaringen jeg fikk med meg fra lokalavisen. Folk liker det nære, nabostoffet, se bilder av kjente. Jo flere ansikter som var på trykk i avisen, jo bedre var det. Det var lokalavisens viktigste formel for popularitet og vekst i opplag.

Etter et par aktive år med Facebook skrev jeg en status hvor det sto;

«Facebook er Norges største lokalavis»

Facebook er større enn VG, NRK og Aftenposten. Av alle norske medier bruker vi mest tid på Facebook, i følge TNS Gallup. Hos Facebook er det brukerne som skaper innholdet. Og nyhetsfeeden som genereres på min profil ser innholdsmessig til forveksling ut som «folk-i-farta-sidene» i min lille lokale papiravis. Vi deler ut likes til hverandre og liker aller best det personlige og nære stoffet. Nye babyer, bursdager, bryllup, mat-fristelser, familiære sportslige aktiviteter og feriebilder scorer alltid høyt med likes og kommentarer. Facebook er det mest sosiale mediumet vi har, og nå dras Facebook mer og mer i retning av å være et medieselskap. Snart kommer Facebook Paper og med det blir Facebook den mest personifiserte «avisen» i Norge. Skapt av leserne selv.

Nå har påstanden blitt en sannhet;

Facebook er Norges største lokalavis!

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

