Bloggens forunderlige verden

Bilde

Jeg var ikke mer enn 9 år gammel da jeg ga ut min første papiravis . I dagens sosiale medieverden hadde jeg nok heller vært en liten blogger. Det hadde spart meg for mye arbeid.

”Fantomet-Posten” fikk ikke noe langt liv, men den ble stensilert opp i 4 eksemplarer og delt ut til to brødre og én yngre nabojente på Kviltorp i Molde.  Noen år senere – fortsatt på barneskolen – laget jeg klasseavis sammen med en annen venninne. Svært tabloid i formen, en skikkelig kioskvelter med oppslaget ”Høne løs i Moen Byggefelt”.

I dag er medieverden åpen for alle. Det mest populære innholdet skapes av deg og meg. Hvem som helst kan opprette en blogg. Helt uten kostnader. Deretter kan du skrive om det som ligger deg på hjertet og dele innholdet gjennom sosiale medier. De dyktigste bloggerne i Norge har opptil 100.000 unike lesere pr dag. Det står det respekt av.  Man får ikke så mange daglige lesere uten å treffe en nerve hos de man blogger for.

Bloggen gir deg også muligheten til å fortelle din historie. Slik du mener at den er, eller slik du vil at den skal være. Før internetts tid var det mye vanskeligere. Nå kan hver og én distribuere sine tanker, meninger og opplevelser. Og svært mange gjør det. Også bedrifter. Bedrifter kommer ikke utenom en kommunikasjonsstrategi for sosiale medier. Noen knekker koden galant, mens andre famler og oppnår få resultater.

Mine avisprosjekter fra barndommen var tidkrevende. I dag hjelper jeg min 11 år gamle sønn med å opprette en blogg. Hva skal du skrive om, spør jeg. Jeg vil legge ut videoer av eksperimenter og oppfinnelser, svarer den naturinteresserte sønnen. Mamma, jeg skal ikke blogge slik som jentene gjør. De legger ut bilder av klær og sminke, det skal ikke jeg, forsikrer han.

Selvfølgelig skal han få lov til å blogge. Skrivegleden skal jeg ikke stoppe. Den skal jeg oppmuntre til, under observasjon. Først er det mamma som skal lære Ferdinand om bloggens natur, om ikke lenge vil det være han som lærer mamma hvordan den oppvoksende generasjonen tenker, blogger og deler. Den erfaringen vil jeg ikke være foruten.

Sosiale medier er i rivende utvikling. Vi har tenkt tanken lenge, men så plutselig; vi skal blogge! Lokalavis-redaktøren fra Fræna og redaktøren fra BIs studentavis «Inside». Hvorfor har vi ikke gjort det før? Vi som elsker å skrive begge to? Vi lever jo av å tilrettelegge, gi råd, overføre kompetanse i det daglige. En blogg er et perfekt medium til å dele, involvere og engasjere enda flere.

Bloggen vår ”digitalt hver dag” kommer ikke til å handle om storfamilien Sollid Storehaug. Tvert i mot. Dette blir en blogg helt fri for høner, grevlinger, drivhus, kjøkkenhage, hummerfiske, rotweileren, pusekatten og nyfødte chinchillaer. Det kan du lese om på Bentes facebook-sider. Dette blir en blogg om digitalisering, om sosiale medier i alle former, gadgets, entreprenørskap, litt ledelse og erfaringer vi har gjort i forbindelse med de oppstarts-selskapene vi har vært med på. Er du gründer eller har en gründer i magen, er dette en blogg som passer veldig godt for deg.

Tre dager etter at vi postet vårt første blogg- innlegg nærmer vi oss 2000 sidevisninger, og innlegget ”Reddet av en banksjef fra Sunnmøre” er delt mer enn 200 ganger på Facebook og 22 ganger på LinkedIn. Det må to ferske bloggere være veldig godt fornøyd med. Bloggen har  hatt lesere fra 27 ulike land (!) fra Australia, Vietnam i øst til Sør-Afrika, via de fleste europeiske land til Dubai, Brasil, Argentina og USA i vest. Ganske så fascinerende, ikke sant?

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

