Marerittet for mediehusene forplanter seg til reklamebyråene

Sannsynligvis vil Facebook og Google forsyne seg med 2 milliarder fra det norske annonsemarkedet i år. Det er katastrofalt for de tradisjonelle mediene, men det er også dramatisk for de som har levd av å produsere ”tradisjonell reklame for tradisjonelle medier”. De nye lokomotivene er så sterke og raske at selv de mest velfunderte digitale transformasjoner ikke klarer å holde følge.

Mens Facebook og Google håver inn annonsekroner verden over, jobber tradisjonelle medier hardt for å modifisere og forbedre sine forretningsmodeller. Toppledelsens forståelse og vilje til å ta nødvendige grep er avgjørende. Ingen bransjer slipper unna en digital transformasjon. De lederne som mangler forståelse for den teknologiske utviklingen skaper ofte en treghet i å sikre nødvendige tilpasninger. Dette er dessverre spesielt fremtredende i ”tradisjonelle virksomheter”.

Sviktende annonseinntekter på papir og fallende opplag er dramatisk nok i seg selv, men når mediehusenes nettaviser også mister mobile annonsekroner til de nye aktørene forplanter marerittet seg. Mediehusene har støttet seg til tanken om at krisen ville avta når brukerne var villig til å betale for innhold i nettavisene. Nå trues også de mobile annonsekronene.

Krisen i mediehusene forplanter seg til andre bransjer. Trykkeriene har lenge vært utsatt, men når annonseinntektene på papir reduseres kraftig rammer det også reklamebyråer som har hatt store inntekter fra utvikling og produksjon av annonser i disse mediene. De tidligere (store) reklamekundene vil i økende grad etterspørre kommunikasjonsstrategier i sosiale medier, mobile kommunikasjonskonsepter,  nye kundestrategier og digital forretningsutvikling . Godt innhold (content marketing) vil få sin renessanse gjennom distribusjon i sosiale medier. De tradisjonelle reklamebyråene opplever endringene som minst like dramatisk som mediehusene. PR-selskapene må redefinere hvilke medier som gjelder både for betalte og fortjente kanaler og skaffe seg innsikt i de nye, sterke sosiale mediene. De rådgivende kommunikasjonshusene som ikke tar endringene på alvor vil raskt oppdage at de sitter lastet med en kompetanse som ikke matcher behovet i markedet. Det positive for kommunikasjonsbransjen er likevel at ny kompetanse ofte bygger på ”gammel” kompetanse. Grunnleggende lærdom er god å ha, men det må legges et lag over det gamle markedsføringsfaget som har nye definisjoner og nye elementer i seg. Dagens internett domineres av sosiale medier og mobil, neste generasjons internett vil være preget av innsikt og analyser som følge av ”big data”. Det vil føre til en dyptgripende endring av hele kommunikasjonsbransjen.

Papir og TV er ikke lenger de viktigste reklameflatene for kundene. Fremtidens flater internettbaserte og mobile. Hvor spennende er det å være kreativ reklameskaper for mobile flater? Mange spør. Jeg tenker at det er annerledes og krever ny kunnskap. Selskaper med fokus og vilje til å investere og videreutvikle sin kompetanse har gode forutsetninger. Hvis ikke står nye konkurrenter klare, selskaper som definerer seg som rene digitale markedsføringsselskaper. De er her allerede, og tar posisjoner. Den etablerte kommunikasjonsbransjen må selv ta grep for å beholde sin stilling.

De kommunikasjonshusene som ikke klarer å integrere digital forretningsforståelse i sine løsninger vil få det tøft. Jeg kan si det så brutalt som det er; de vil ikke overleve 2014.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

2 thoughts on “Marerittet for mediehusene forplanter seg til reklamebyråene

  1. Interessant perspektiv. Jeg tenker på den klassiske artikkelen marketing myopia er gyldig pensum fortsatt. De jernbaneselskapene som ikke definerte seg i passasjertransport og ble med på flyteknologiens inntog fikk etterhvert oppleve at togene kjørte for tomme. DBJ

    Likt av 1 person

  2. Ingen tvil om at den digitale endringen kommer raskere enn mange i mediebransjen hadde håpet. Det blir krevende tider for mange av oss. Synes det er mange paradokser i dagens mediebilde. Leserne sier de vil ha kvalitetsjournalistikk, men de klikker helst på alt tøyset. Lokale annonsører klager på at kundene heller handler på internett, mens butikkene bruker markedsføringskroner på amerikanske facebook enn på lokale mediebedrifter. Leserne vil ha nyheter hele døgnet og vil at lokalavisa skal være lokal-tv – men alt skal være gratis. Håper og tror at vi som jobber i bransjen skal klare oss gjennom den digitale transformasjonen og stå rustet for en digital verden som kommer til å endre seg enda mer i åra framover. Sosiale medier vil alltid bestå – men de blir fattige uten innhold fra tradisjonelle medier

    Likt av 2 personer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s