Lokalavisene som forsvant fra frokostbordet

Bilde

Dagens unge får ikke en sjanse til å bli glad i lokalavisen.  Avisene som tidligere var en stor fysisk merkevare ”gjemmes” nå bort på de voksnes mobil og nettbrett og krever pålogging med brukernavn og passord. Lokalavisen ligger ikke lenger på frokostbordet i mange hjem.

I vårt hjem ligger alle aviser på iPaddene på nattbordet. Vi leser avisene når vi våkner om morgenen, og om kvelden sjekker vi neste dags utgave av Dagens Næringsliv. Slik er store deler av medieverden blitt. Skal lokalavisene ha en sjanse til å bestå (i alle fall digitalt) bør både dagens voksne og mediehusene tenke over hvordan tilgjengeligheten er. Hvordan skal avisene nå yngre lesere med sine digitale utgaver? Mange elektroniske avis-abonnementer kan deles innad i familien, men det vet ikke barna. De vet knapt at det er noe som heter aviser. Det de ikke kjenner til, det kan de heller ikke etterspørre.

Jeg har vokst opp med to konkurrerende lokalaviser. Mine foreldre leste i perioder begge. I tillegg var vi innflyttere til Molde, så gjennom besteforeldrene mine ble jeg kjent med aviser som Adresseavisen, Selbyggen, Tidens Krav, Nordmørsposten, Driva og Indre Nordmør. Jeg leste dem alle, sammenlignet og savnet de i perioder.

I Molde sto kampen en stund mellom Romsdal Folkeblad og Romsdals Budstikke. Da vi flyttet til Fræna på slutten av 70-tallet hadde Budstikka allerede vunnet hjemme hos oss. Avisbudet (som i lange perioder var min bror) leverte avisen før vi gikk på skolen, og jeg ble en fast avisleser i 12 års alderen. Jeg skrev mitt første innlegg i Romsdals Budstikke mens jeg gikk på videregående. Det var lett å få et nært forhold til avisen. Internett fantes jo ikke, vi hadde fortsatt bare én tv-kanal, så det var naturlig at lokalavisen fikk en sterk posisjon. Også blant oss barna.

Jeg hadde tidlig en sterk interesse for avis. Ikke bare som leser, jeg lagde dem også. 18 år gammel startet jeg som freelancer i lokalavisen Stim, deretter til Romsdals Budstikke før jeg som 19-åring ble lokalavis-redaktør i Kyst-Nytt. Jeg hadde så mye kjærlighet og lidenskap for avisen at jeg og den lille staben gjerne jobbet døgnet rundt. Det var gøy å lage avis, og tilbakemeldingene fra leserne gjorde at vi sto på for at avisen skulle bli best mulig.

Våre to 11-åringer følger nyheter via NRK  supernytt. Skøyen skole starter denne sendingen når barna spiser skolematen. Nyhetsinteressen er det ingenting å utsette på. Spørsmålet er hvem som skal være barnas nyhetskilde fremover. Papiravisene har mistet denne generasjonen, men vi kan fortsatt bidra til at de får et forhold til den digitale lokalavisen.

Jeg starter med å dele familiens digitale avis-abonnementer med våre barn – gjør du det samme?

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

