Hvordan kan en kjeks få 36 millioner likes på Facebook?

Bilde

Visste du at Oreo eier sosiale medier? Den lille sjokolade-kjeksen med den søte, hvite fyllmassen runder snart 36 millioner likes på Facebook. Hvordan i alle dager kan en liten kjeks bli så digital og populær? Hva har den å fortelle?

Det beste svaret er; Kraft Food har gjennom mange år jobbet kreativt, bevisst og offensivt med sin kommunikasjonsstrategi i sosiale medier. Selskapet har hatt et ønske om å vinne de sosiale mediene, og med på laget har de hatt proffe kommunikasjonsrådgivere. Dette har pr dags dato resultert i 36 millioner Facebook-likes, 325.000 følgere på Twitter, 144.000 instagram-følgere og et tosifret antall millioner visninger på YouTube. Dette er enorme tall, selv for en global merkevare.

De siste årene har Oreo forsøkt å sette flere Guinness-rekorder, et av disse rekordforsøkene var å få flest likes på Facebook. I dag er Oreo en av de mest engasjerende merkevarene i sosiale medier, i samme divisjon som Starbucks (36 mill likes), Coca-Cola (81 mill likes) og Redbull (43 mill likes). Felles for alle disse globale merkevarene er at de bygger digitale kundeopplevelser og etablerer sterke digitale posisjoner for sine merkevarer. Det er ikke nok å opprette profiler eller fansider i sosiale medier. Disse aktørene kommuniserer med sine tilhengere, de forstår målgruppene, de involverer og engasjerer på mediumets premisser. Dermed vinner de også nye potensielle kunder.

Da strømmen gikk under Super Bowl i fjor, skrev Oreo seg inn i historien med en en tøff og modig tweet; “Power out? No problem”. Fulgt av et bilde av Oreo-kjeksen med tekst:  “You can still dunk in the dark”. Seerne elsket tydeligvis budskapet som ble retweetet 10.000 ganger på en time. En dristig idé, og kanskje mer verdt enn de faktiske Super Bowl annonsene som ble vist.

En gjennomgang av Oreos facebooksider viser at selskapet både er kreativ i forhold til tekst, videoer, linker, avstemminger, annonser, konkurranser, premier og bilder. Mye av kommunikasjonen er emosjonell, andre deler av kommunikasjonen spiller på humor. Sidene pusher ikke salg av kjeks. Salget og merkevare-preferansen kommer som følge av en avslappet og underholdende kommunikasjon. Oreo klarer også å engasjere sine sosiale-medie-venner uten konkurranser med store premier. Istedet kommuniserer de med brukeren, skaper dialog, stiller spørsmål, ber om tilbakemeldinger og involverer oss i en lett og engasjerende stil.

Det har vært gøy å følge den lille kjeksen – vi tar av oss hatten, og gratulerer!

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s