Nå kommer de digitale direktørene

Bilde

KRONIKK I DAGENS NÆRINGSLIV 29. APRIL 2014

De digitale direktørene – Chief Digital Offisers – er på full fart inn i innovative selskapers toppledelse. Deres oppgave kan være så grunnleggende som å konvertere tradisjonelle «analoge» selskaper til digitale og sørge for at virksomheten tar de nødvendige grep i forhold til mobile applikasjoner, sosiale medier, virtuelle varer og tjenester, web-informasjon og markedsføring. I Norge er ikke CDO-titlene så ofte å se. Er det ikke på tide å gi de digitale direktørene den posisjonen de fortjener?

Bits for bits har digitaliseringen transformert, radert bort bransjer, endret maktstrukturer, verdikjeder og skapt nye verdiøkende tjenester. Innovatørene har grepet mulighetene og verden har fått nye digitale aktører som utfordrer eksisterende bransjer og deres inntektsmodeller.

Hvorfor blir 2014 et så avgjørende år for alle bransjer? Det finnes et forenklet svar, men likevel; utbredelsen av smarttelefoner legger selve fundamentet, mens software og applikasjoner gir gode opplevelser og høy nytteverdi på toppen. Vi elsker kombinasjonen av mobilitet og interaktivitet. Mens dagens internett er preget av sosiale medier, vil neste generasjons internett være mobilt. Deretter kommer «big-data-analysene» for fullt. I dag kan vi samle inn store mengder data i sanntid, men de fleste vet ikke helt hvordan de skal nyttiggjøre seg alle denne informasjonen. Det kommer! Og det vil forandre markedsføringen radikalt.

Selskaper som er digitalt nyskapende vokser raskere enn noensinne. En god digital tilnærming skal være helheltlig, den integrerer alle disipliner og nye produkter og tjenester knyttes opp til digitale ressurser. Virksomheter som har kommet langt i sin digitale strategi ansetter en Chief Digital Offiser hvis oppgave blir å innføre digitale teknologier på tvers av et fragmentert miljø, koble markedsføring, sosiale medier, IT, forskning, utvikling, intellektuell eiendom og andre sentrale interesser for å sikre at digitale ressurser blir utviklet og utnyttet strategisk.

Flere ledende selskaper har allerede annonsert rollen som Chief Digital Offiser. Microsoft, McDonald ́s, Starbucks og Washington Post for å nevne noen. Her hjemme har P4 satt CDO-tittel på sin digitalredaktør Rune Hafskjær. Dinamo har sin Helge Tennø. Ellers er det foreløpig tynt i rekken av norske selskaper som definerer det digitale ansvaret gjennom en CDO-stilling. Selv universiteter som Harvard og MIT har reorganisert med en CDO i ledelsen. Dette er smarte ogfremtidsrettede organisasjoner som erkjenner at det å ha ansvar for digitalisering fragmentert på tvers av grupper ikke er effektivt i forhold til å utnytte kraften i transformasjonen. Sosiale medier blir ofte outsourcet til spesialister i digitale markedsføringsselskaper som fokuserer på sosiale nettverk, mobile applikasjoner og meldingstjenester. Som supplerende tjenester fra disse aktørene følger ofte analyser, medieovervåkning og spesialist- rådgivning knyttet til markedsføring i sosiale medier. Dette er ikke markedsføring på nett slik vi tradisjonelt tenker. Annonseringen segmenterer, målretter og er fundamentalt annerledes både i form og kreativitet.

Chief Digital Offiserene vil trekke opp en ny strategisk retning for hvordan selskapene skal utnytte sine digitale eiendeler. De bedriftene som klarer å etablere et solid samarbeid mellom sine Chief Marketing Offisers og Chief Digital Offisers er de som vil lykkes best. Et godt samarbeid mellom markedsføring og teknologi vil kunne sikre muligheten til å fange opp denne kunnskapen og bedre bidra til en mer sammenhengende markedsføringsstrategi. Et samarbeid mellom CMO og CDO vil også i langt bedre grad sikre at selskapets omdømme blir overvåket og at merkevarer og intellektuelle eiendeler blir beskyttet. Ettersom stadig flere markedsførere blir innholdsskapere, er behovet for data om forbrukerens valg avgjørende for utforming av smart og målrettet kommunikasjon. Jeg tror muligheten til å benytte «big-data-analyser» vil kunne eliminere digitale tabber. Strategien vil bli mer fokusert og gjennomføringen mer målrettet og segmentert. Rollen til en CDO erfortsatt i utvikling. På sikt vil denne lederrollen bli strategisk i forhold til å integrere og samordne markeds- og kundetiltakene i enhver virksomhet.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

2 thoughts on “Nå kommer de digitale direktørene

  1. Dette er helt riktig. Nå har ikke min egen arbeidsgiver en CDO, enda, men vi er i full gang med å digitalisere måten vi jobber på. Ikke minst via IBM Connections, hvor vi deler kunnskap, informasjon og filer, blogger, har diskusjonsfora og registrerer aktiviteter, i stedet for å holde på med intern epost hvor ting ligger og blir glemt.

    Flere av våre eksisterende løsninger skal også integreres inn i dette systemet.

    Vi rekrutterer også til stadighet nyutdannede personer, og de er vant til å jobbe sømløst på denne måten, både via PC, nettbrett og mobil. Dersom man ikke kan tilby dette er man ikke konkurransedyktig i kampen om ny arbeidskraft.

    Lik

  2. Tilbaketråkk: Megatrendene som endrer nettet | digitalt hver dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s