Topp-politikere danker ut garvede pressefolk i sosiale medier

 

Bilde

Tror du Jens eller Erna har høyest klout-score? Clout betyr innflytelse på engelsk, og klout-score måler enkelt forklart din suksess i sosiale mediekanaler. Scoren følger ditt liv i sosiale medier, og forandrer seg kontinuerlig. Som bruker får du en score på mellom 1 og 100. Er scoren din høyere enn 63 tilhører du en eksklusiv gruppe på 5% som har mest innflytelse i sosiale medier.

Politikere har forlengst skjønt at sosiale medier er en viktig kanal for å dele sin egen historie og skape påvirkning. Så hvem tror du har mest innflytelse i sosiale medier? Vår nåværende statsminister eller Jens? De er begge kjent for å være aktive i sosiale medier, og til å bruke mediene personlig. Jeg lar deg tenke litt – før du får svaret nederst i teksten. Der vil du også finne klout-score til en rekke presse-profiler. Det er verdt å merke seg at norske politikere jevnt over har en høyere innflytelse i sosiale medier enn garvede pressefolk.

La meg først si; Klout er omstridt – både metodisk og som sosialt fenomen. De verste kritikerne har beskrevet Klout som de sosiale medienes form for»herpes». De samme kritikerne mener også at det blir feil å ”rangere” mennesker etter en klout-score, og at klout ikke dekker alle forhold som bør telle med. Men klout vokser i omfang, og spesielt i USA gir en høy klout-score gode rettigheter for brukere med sterk innflytelse. De er ettertraktet for store merkevarer som ønsker brukernes hjelp å promotere sitt innhold ved å bidra til viral spredning.

Klout bruker data fra mange av de store sosiale mediene som Twitter, Facebook, Google, LinkedIn, Foursquare, Wikipedia, Instagram, YouTube og WordPress. De brukerne som registerer sine brukerprofiler får en klout-score som angir styrken av din innflytelse i sosiale medier. Den hensyntar hvor mange som følger deg de ulike mediekanalene, hvor mange ganger du blir retweetet, delt og kommentert, hvor innflytelsesrike venner du har, hvor mange ganger de retweeter deg, liker deg eller kommenterer deg, hvor stor sannsynlighet det er for at dine meldinger vil generere en handling i form av retweets, likes og kommentarer. Har du et stort nettverk vil din Klout score også beregne en verdi på ditt publikum.

Store merkevarer benytter Klout gjennom ”Perks kampanjer”. I mange tilfeller vil en merkevare tilby gratis opplevelser eller gratis produkter til Klout-brukere med en score som samsvarer med et forhåndsdefinert sett av kriterier. Brukerne er ikke forpliktet til å skape innhold for de ”perks” de mottar, men de merkevarene som deltar i denne typen kampanjer gjør det i den hensikt å generere innhold som senere vil bli delt i sosiale mediekanaler. Aktive sosiale mediebrukere sjekker gjerne inn på sosiale medier når de besøker nye steder, restauranter og hoteller. Derfor har også en del amerikanske hotell-kjeder lavere pris for mennesker med høy klout-score. Nettopp fordi de regner med at disse brukerne genererer reklame for stedet i sosiale medier. I enkelte bransjer kreves det at man har en høy klout-score for å få jobb. Dette gjelder spesielt innenfor reklame, pr og kommunikasjonsselskaper. Ville du følt deg mer komfortabel om du kjøpte en kommunikasjonsstrategi for sosiale medier av en rådgiver med høy klout-score? Å lykkes i sosiale medier er fremdeles ensbetydende med mye prøving og feiling. Den som aldri har prøvd vet heller ikke hvordan de nye mediene fungerer. Derfor kan høy klout-score være viktig for arbeidsgivere som skal ansette medarbeidere som skal håndtere sosiale medier.

Så tilbake til våre to norske topp-politikere. Begge ligger i toppen av innflytelse når det gjelder sosiale medier. Faktisk blant de 5% prosentene med sterkest innflytelse. Mens Erna i skrivende stund har en klout-score på 65 ligger Jens imponerende høyt med sine 84.

Bilde

Norske topp-politikere:

Jens Stoltenberg, Arbeiderpartiet, 84

Jonas Gahr Støre, Arbeiderpartiet, 80

Erna Solberg, Høyre, 65

Trine Skei Grande, 61

Knut Arild Hareide, Kristelig Folkeparti, 53

Siv Jensen, Fremskrittspartiet, 51

Marit Arnstad, Senterpartiet, 54

Audun Lysbakken, SV, 59

Fabian Stang, Ordfører Oslo, 55

Presse-profiler:

Torry Pedersen, Verdens Gang, 51

Marie Simonsen, Dagbladet, 63

Trine Eilertsen, Aftenposten, 46

John Olav Egeland, Dagbladet, 55

Gunnar Stavrum, Nettavisen, 67

Bjørn Eckblad, Dagens Næringsliv, 45

Hvordan er din klout-score? Ta testen her: www.klout.com

Min egen klout-score er i skrivende stund 65. (ps: takk for at du følger meg Jens!)

Gjennomsnittlig Klout-score ligger på ca 30.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s