Høna fra Bølingshavn ble superkjendis i USA, Brasil og Mexico. Hva er det Facebook driver med?

høna

Facebook tilbyr rimelig og kostnadseffektiv annonsering. Som fersk blogger var jeg fast bestemt på å utforske alle de mulighetene Facebook kunne tilby. Dermed satte jeg meg ned for å kjøpe promotering av blogginnlegget ”Den lille gründeren med kronestykket”.

Jeg var litt kjapp, skulle det vise seg. I stedet for å bestille promotering mot det norske markedet – (det eneste riktige ettersom bloggen var skrevet på norsk) – overså jeg hvilke land som var definert og trykket ”Frem innlegget”. Feilen var et faktum; jeg hadde klikket for at innlegget skulle fremmes i USA, Mexico og Brasil. Javel, tenkte jeg. Det var 20 dollar rett ut av vinduet. Ingen kommer til å forstå ett kløyva ord av den norske teksten. Riktignok var teksten ledsaget av et bilde av en høne (fra Bølingshavn som tar morgenstrekken på trammen), men – denne promoteringen ville nok ikke gi noen effekt. Tenkte jeg.

Men hva skjer? Promoteringen av innlegget starter og for 20 dollar får jeg en betalt rekkeviddde på 51.856 facebook-brukere. Engasjementet er 100, dvs 100 mennesker har kommentert, delt eller likt dette innlegget som kun ble promotert mot brasilianske, meksikanske og amerikanske Facebook-brukere. Hva var det egentlig ved denne bloggen som de likte så fantastisk godt? Var det bildet av den flotte jærhøna fra Bølingshavn? Teksten forsto de neppe så mye av. Er det grunn til å bli skeptisk? Skal jeg stole på at Jacky Uriibee, Alma Nita, Andrea Sandoval Licona, Handdrew Munos Ruvalcaba, Luciano Santos, Jandira Santos, Yaye Zurich med mange flere likesinnede er ekte facebook-brukere og ikke roboter som genererer likes, delinger og kommentarer til et blogginnlegg de ikke har noen mulighet til å lese eller forstå? Jeg har en berettiget tvil, synes jeg. Hadde jeg fått noen få slengere, kunne jeg latt tvilen komme til gode – men at så mange som 48 fremmedspråklige brukere engasjerer seg – tja! Hva tror du? Er det lureri? Burde jeg promotere dette innlegget mot asiatiske land? Bare for spenningens skyld?

Er du litt i tvil, blir du i alle fall veldig skeptisk etter å ha sett denne videoen:

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

