Dagens kronikk i Kampanje

kampanje

Mens innovatørene på nett jubler, fortviler mange varemerke-eiere over tempoet i utrulling av nye toppnivå domener. Den omfattende utvidelsen av navnerommet på nett, innebærer at vi til neste år vil få mer enn 600 nye toppnivå domener å velge mellom når vi skal registrere en adresse på nett.

”Game changer” og ”The next big thing”, mener internasjonal presse som BBC og CNN. Et virvar, mener andre. Så komplekst at det er umulig å forholde seg til, sier fortvilte merkevare-eiere. Kunnskapsnivået er lavt, og de færreste virksomheter har utarbeidet en domene-strategi som analyserer og håndterer mulighetene ved programmet.

 Innovative aktører har lenge lidd under det gamle domene-navn-regimet fra 90-tallet. Det er nær sagt umulig å finne en god .com adresse når 110 millioner brukere har registrert en adresse før deg. Gode forretningsideer har derfor vært tvunget til å ta dårlige adresser eller kjøpe brukte .com adresser til skyhøye auksjonspriser. Den kraftige utvidelsen av navnerommet bidrar derfor til ny optimisme, nye muligheter og mer innovasjon på nett. Kortene deles ut på nytt. De gamle .com adressene vil symbolisere gårsdagens internett, mens de nye TLD-ene vil bidra til at nett-økonomien styrker sin posisjon som verdens største økonomi. ICANNs program er derfor en dyd av nødvendighet.

Jeg tror bestemt at 2014 vil bli husket som det året da Internett forandret seg. Det gamle domene-regimet falt, og det ble opp til markedet å avgjøre hvilke toppnivå domener som best egnet seg for digital merkevarebygging. Jeg er av den oppfatning at dette er den største endringen av nettet siden det ble kommersialisert på midten av 90-tallet. Problemet er at de færreste aner omfanget av endringen, og uten et minimum av kunnskap er det også vanskelig å ta strategiske grep.

I tillegg til de 600 nye navnene, har også 664 av de store selskapene i verden søkt om å få sitt eget brand som toppnivå domene (brand TLD). Det betyr i korte trekk at Samsung ikke lenger kommer til å benytte sin .com adresse, men at de erstatter .com med .samsung. Endringen vil få store konsekvenser for hvilke ”dører” nettbrukerne går inn. Identiteten blir tydeligere, adressene kortere og mer presise. Google holder kortene tett til brystet og vil ikke røpe om de nye toppnivå-domenene blir prioritert i søkemotorene i forhold til de gamle TLD-ene .com, .org eller .info. Forsikringsgiganten Axa er allerede ute med sin nye brand TLD – og søkeresultater viser at de kommer meget godt ut både hos Google, Yahoo og Bing. I Norge er det kun Statoil som har søkt om egen brand TLD, mens norske eiere har hentet inn 40 millioner for å lansere .global som nytt kommersielt toppnivå domene for virksomheter med global tilstedeværelse eller globale ambisjoner.

Statistikker fra de største registrarene i verden viser at de nye TLD-ene selger svært godt. I løpet av noen hektiske måneder er det solgt nesten 850.000 nye registreringer. Det er mange spekulanter i markedet, og varemerke-eiere som ikke har registrert sine varemerker i Trademark Clearinghouse har liten mulighet til å beskytte seg mot cybersquatting. Cyberssquattere lever av å registrere, omsette eller bruke domenenavn i den hensikt å profittere på varemerke-goodwill som tilhører en annen. En registrering i TM Clearinghouse beskytter deg ikke, men den gir deg et varsel dersom noen forsøker å registere en merkevare lik den du selv eier. Clearinghouse gir deg også fortrinn til å registere i den første salgsperioden på 60 dager som kun er forbeholdt registerte varemerkeeiere. Her er det mange som sover i timen, og generelt er det lite kunnskap om denne ordningen blant norske virksomheter. Mange varemerke-eiere tror at de er beskyttet om de allerede sitter med godkjente ord- og figurmerker, men dette gir ingen beskyttelse online.

Rubrikkgiganten finn.no fikk smertelig erfare dette nylig. Canadieren Frank Schilling er en høyprofilert internett-investor. Gjennom selskapet North Sound registerte han finn.sexy i midten av mars. Da finn.no ble klar over dette leverte de inn en URS (Uniform Rapid Suspension) på registreringen 9. mai. De klarte imidlertid ikke å legge frem gode nok bevis for at deres gyldige varemerke-registering fra 1998 oppfyller kravene i forhold til en URS (Uniform Rapid Suspension).  North Sound hevdet på sin side at ”finn” er et helt vanlig generisk navn, og at det ikke finnes noen bevis for at selskapet har registert domenenavnet i den hensikt å selge det til finn.no eller til en konkurrent. Nå er klagen avgjort, og finn.no fikk ikke medhold. Dermed er det North South som fortsatt har kontrollen over finn.sexy – og domenenavnet tilbys for salg i markedet.

Siden de 600 nye TLD-ene har sin egen lanseringsfase – til ulike tider – er det mange prosesser å holde orden på for varemerke-eiere. Hvilke av de nye TLD-ene skal de registrere sine varemerker under, ikke minst defensivt, for at ikke andre skal registrere varemerket digitalt? Finn.no har åpenbart ikke foretatt defensive registreringer i sunrise, dermed gikk registreringen av finn.sexy gjennom. Hadde Finn.no gjort strategiske grep i forhold til defensiv beskyttelse i sunrise –hadde de sluppet unna hele problematikken.

Rubrikkgiganten må nå ta grep. Skal de forfølge 600 ulike versjoner av finn? Hvilke domener skal de registrere, hvilke skal de ignorere? Hvilke skal de bruke ressurser på å forfølge? Hvilke metoder skal de bruke? URS er et virkemiddel. Her har de allerede tapt. Skulle de heller ha benyttet seg av UDRP, en prosess som i dette tilfellet synes mer egnet enn URS – eller kjøpe ut domenet?

Om du vet kostnaden for spekulanten ved å registrere domenet og kostnaden ved å forfølge dette rettslig, så er det etter min mening mer strategisk å bruke pengene på grep som gir deg større garantier for at du får domenet. Dette oppnår du ved å registrere varemerket i Trademark Clearinghouse eller ved å kjøpe domenet. Å bruke mye ressurser på advokater er egentlig bare tull, når finn.no selv kan kjøpe domenene i sunrise for bare noen få tusenlapper.

En dyr lærepenge.  Finn er ikke alene om dette.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s