Når jobben blir livet

 Bilde
Jeg skrev foredrag i går kveld. Til godt over midnatt. Jeg var i flyt, og den tilstanden må utnyttes. I dag skal jeg skrive et nytt og annerledes foredrag. Jeg jakter på ny flyt. Klarer jeg det, vil skrivingen gå som en lek. Slik er det med bloggen også. De beste innleggene skrives raskt. Får jeg skrivesperre lar jeg det ligge, og venter til det løsner. 
Å ha det gøy på jobb, være lidenskaplig opptatt av det du gjør, føle på gleden av å skape noe – eller bety noe for de du jobber mot – det gir meg flyt. Av og til blir jeg opprømt og tenker at jeg må ha vært i sammenhengde flyt hele mitt voksne liv. Det har jeg selvsagt ikke vært, men selektiv hukommelse lar meg noen ganger tro det. Alle positive erfaringer og gode opplevelser legger seg over dager hvor jeg har møtt motbakker. På samme måte husker jeg barndommens sommerferie i Romsdal. Sol og deilig vær, løpende barbeint rundt omkring. Det må jo ha vært en hel del dager med 10 grader og surt vestlandsvær? – men de er altså ikke på min netthinne. Sansynligvis var jeg i flyt den gang også. Er du i flyt, har du det gøy. Da er det meste lystbetont. Alt går så mye greiere. Slik føler jeg meg heldig.
Mange gründere opplever flyt. De brenner for ideen, de elsker å bygge selskaper, de gyver løs på forbedringsprosesser og fryder seg over fremgang. Hvor mange ganger har jeg ikke vært der? Klokka blir uvesentlig. Du tar av den tiden du har. Døgnet har for få timer. Under oppbyggingen av Digital Hverdag på 90-tallet gikk den ene sommeren etter den andre uten ferie. Påsken 1998 ble «avlyst», fordi vi hadde takket ja til å lansere DinSide et par dager over påske. Mens de fleste andre satt på påskefjellet i strålende sol, satt jeg sammen med en fullsatt utviklingsavdeling og jobbet mot like dedikerte oppdragsgivere i Oslo. De var også i flyt. Vi skulle på lufta med en annerledes internett-tjeneste. Vi visste alle at dette kom til å bli bra – bare koden ble ferdig på alle de kalkulatoriske verktøyene. Om ferien gikk fløyten spilte ingen rolle når man brenner for det man holder på meg. Så ble det bra, også. DinSide vant noen måneder senere prisen for beste tekniske løsning under SIME Awards i Stockholm. Det løftet ikke minst Digital Hverdag opp til nye høyder. For DinSide var det en flying start. Vi fikk alle lønn for strevet.
I går var deltok jeg på Springbrett i regi av Connect Norge. Så heldig, tenker jeg. Som kan være en av deltagerne rundt bordet. Som får anledning til å høre et svensk spillselskap presentere seg og deretter gi råd til hvordan de skal angripe det norske markedet. De svenske eierne var også lidenskaplig opptatt av selskapet – og deres pågangsmot og entusiasme er nok mye av årsaken til at spillet har vært en så stor suksess i Sverige. Du merker det med én gang; om gründere liker det de holder på meg. De får en annerledes glød, de snakker annerledes og de er «do-ere» som får ting til å skje. De elsker det de holder på med, de identifiserer seg med ideen og selskapet. De er ofte selskapet med hud og hår.
Vi er en stor gjeng med gründere i Dot Global. Mange er serie-gründere. Vi skal ikke underslå at det har vært noen motbakker i de tre siste årene, men nå er vi inne i en god flyt. Om knappe to uker er vi ute i markedet. Alle aktiviteter går som planlagt. «Jeg er så stolt av Dot Global», sa CEO Rolf Larsen forleden. Han er serie-gründer og har startet mange selskaper tidligere. Vi deler alle Rolfs stolthet. Det har vært en fantastisk morsom reise. Enda mer gøy skal det bli fremover. Vi lever med spenningen, markedets mottagelse og gleder oss over det vi får til.
De siste årene har jeg jobbet virtuelt. Dot GLobal har medarbeidere både i Europa, USA og Australia. Det fungerer bra, teknologien binder oss sammen. Å bruke kunnskapen om nye toppnivå domener og jobbe sammen med  dyktige rådgivere i Dinamo har vært en fin opplevelse for meg.  Å være tilbake i et fysisk miljø, har vært godt og utviklende.  Å være kollega – og ikke minst kunne være sammen med andre på jobb – det kjennes godt.
Steve Jobs klarte å sette ord på det. Selv om gründerlivet er fyllt av ups and downs – tror jeg de aller fleste gründere elsker det de gjør. Halvhjertet innsats gir ingen resultater. Suksess krever ofte det ekstra giret – uten flyt, finner man ikke engasjementet og kreftene.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

