Er du raus og deler din kunnskap?

Bilde

Dagen i dag ble ikke helt som jeg hadde trodd. Etter en lang arbeidsøkt utover natten ringte vekkerklokken og minnet om at dagen skulle starte med et telefonstyremøte på Skype. Deretter hadde jeg booket inn et møte en ukjent mann som bare ønsket å snakke med meg. Og til slutt et nytt møte Dinamos Ivar Vereide, mannen bak reklamesuksessene ”Shell-dama”, ”Lotto-millionærene” og ”Dagen er ikke helt den samme uten VG”.

Nå sitter jeg her og føler at jeg må blogge av meg litt av dagens opplevelser. Jeg skal spare dere for styremøtet. Det var for det meste bare formaliteter. Den ukjente mannen og Ivar var derimot en stor opplevelse.

Siden bloggen ble startet for 8 uker siden har vi delt erfaringer fra våre liv som gründere, investorer og rådgivere. Som et resultat av dette fikk jeg for tre uker siden en hyggelig telefon fra en driftig gründer fra Sunnmøre som hadde startet opp innen eiendomsutvikling. Han hadde lest at jeg gjerne satte av tid til en prat med gründere for å dele erfaringer. Han lurte derfor på om det var mulig å treffes neste gang han kom til Oslo. Jeg har selv tatt slike telefoner, og jeg vet hvor viktig mange av disse samtalene har vært for meg i mine gründerfaser. Man vet ikke på forhånd hva utbyttet blir – det er et lodd – men de gangene jeg har åpnet døren  – så sitter jeg alltid igjen med en positiv opplevelse og mange erfaringer rikere. Så også i dag. Det var nesten rørende. Gründeren hadde printet ut flere av blogginnleggene som hadde truffet ham hjemme, spiralisert de slik at de var pent innbundet. Han hadde notert på sidene, og gikk gjennom innholdet med meg i møtet. Alt han presenterte var gjennomarbeidet, reflektert og godt strukturert. Videre fikk jeg høre hva som var hans utfordringer, behovet for å ha noen å diskutere med – og ønsket om å finne en samtalepartner. En mentor som han kunne sparre med. Et grunnleggende behov hos svært mange gründere (foruten kapital til å finansiere idéen fullt ut). Vi skiltes etter halvannen time. Kunne han sende meg en mail? Når man reiser 500 km for å ta en prat og vi begge sitter igjen med en opplevelse av at det var verdt det – ja! Vi lærer gjennom å dele kunnskap. Jeg ble mange tanker rikere etter dagens møte med gründeren fra Sunnmøre.

Deretter gikk jeg trappene opp til Ivar Vereide. En legendarisk skikkelse i norsk reklamebransje. Tanken streifer meg, så heldig jeg er som får to timers innvielse i Ivars metodikk for å skape sjel og personlighet i kommunikasjon. Ikke bare treffer faget meg hjemme, du verden så gøy å bli introdusert for hans egenutviklede metode for å skape virkningsfulle budskap og historier. Det virker så enkelt når resultatet er ferdig – men det er bare noen ganske få som har grep om den vanskelige prosessen om å komme dit. Ivar er en mester. Få har skapt norske reklameklassikere som han. Nå var det min tur til å sitte i stolen og tenke – så heldig jeg var som fikk den praten. Jeg gikk ut av kontoret og tenkte at han har virkelig åpnet noen nye dører hos meg. Dette kan jeg relatere til mye av det jeg jobber med og er opptatt av.

Åpner du døren din overfor andre? Deler du din kunnskap? Er du flink med tilbakemeldinger? Oppsøker du kunnskap? Jeg fikk påfyll i dag. Nå skal inntrykkene synke inn. Jeg skal ta til meg lærdommen, og sette tankene i arbeid.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og gründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

Legg igjen en kommentar

