Vil du lykkes digitalt og globalt? 

Image

Jeg har gründet mange it-selskapeer de siste 30-årene, og for hver oppstart har nye erfaringer blitt med over til neste idé. Det handler on kontinuerlig innovasjon, og sjeldent har det vært mer spennende å gründe enn nå. Vi kan fungere i en global nettverksøkonomi, men det betyr ikke at det er lettere å lykkes. Mer enn noen gang må du forstå spillereglene for å kunne ta digitalt lederskap.

I en lange gründerkarriere har jeg både vunnet og tapt. Jeg skal ikke gå inn på mine tapsprosjekter nå, men jeg legger ikke skjul på at jeg har tapt hundretusenvis av kroner og brukt utallige timer sammen med gründere med stort pågangsmot. Uten hell. Andre ganger har jeg lykkes så det suser. Hvorfor er det slik?

I gamle dager sa vi ofte; ”tenk lokalt, operer globalt”. Med andre ord; du må lykkes i ditt lokale hjemmemarked før du går internasjonalt. I dag er denne sannheten grunnleggende feil. Du må rigge din digitale virksomhet for et globalt marked. Det finnes ikke lenger noe ”lokalt” marked når du satser digitalt. Kommunikasjonen er digital og tilstedeværelsen er global. Ikke glem det. Min påstand er at enhver virksomhet som har en god tilnærming til den digitale verden skal kunne levere hva det måtte være i et internasjonalt og globalt marked.

Jeg sitter med denne problemstillingen i fanget – akkurat nå. Jeg har gått på som CEO for Cloudnames. Selskapets web og tjenester presenteres snart på engelsk, norsk og hvilket som helst språk. Forretningsidéen vokser frem i Norge, men virksomheten kommer ikke til å ha et norsk liv og marked. Selskapet er heldigitalisert, skalerbart på alle områder og henvender seg til alle som er på nett. Det spiller ingen rolle om du sitter i Australia, Mexico, Danmark eller Canada. Vi når deg uansett like godt enten det gjelder markedsføring, kvalitet på tjenestene eller leveransene. Ingen der ute kommer til å reflektere et sekund over at selskapet er norsk. Vi har dyktige teknikere i Risør og utenfor Norges grenser. Kundene vil oppfatte selskapet som et virtuelt selskap – globalt – en ”borderless strategy” som vi sier i vårt andre oppstartsselskap Dot Global AS. Når lansering nærmer seg vil det også være en virksomhet med sjel og personlighet. Forhåpetligvis.

Hvordan kan en norsk virksomhet angripe den globale konkurransen, dets utfordringer og muligheter? Jeg sier som konsernsjef Arild Spandow i Amesto; enhver norsk virksomhet som har muligheter til å satse globalt burde få støtte fra Innovasjon Norge. Vi trenger norske virksomheter som kan gå ut, sette spor og ta internasjonale posisjoner. I Innovasjon Norge sitter både verdifull kompetanse og kapital. Den hjelpen trenger mange gründere.

Når gründere kommer til meg for å be om investor-penger er det alltid fire ”suksess-kriterier” jeg ser etter. Det er ikke ”rocket science” på noen måte. Oppsummer er det så enkelt som følger:

  1. Har du et produkt eller tjeneste som er digitalt?
  2. Er det skalerbart?
  3. Kan det markedsføres globalt over nett?
  4. Kan det leveres og tas betalt for på nett?

Dessverre er det vanskeligere å oppfylle disse kriteriene enn du skulle tro. Mine to siste investeringsprosjekter tilfredsstiller alle disse kravene, det er www.dotglobal.info og Cloudnames som lanseres rett over sommeren.

Hvorfor er disse kriteriene så viktig? Det kan oppsummeres med noen enkle betraktninger. Vi konkurrerer globalt. Det betyr at det finnes mange ”der ute” som har tenkt samme tanke som oss, som sannsynligvis vil gjøre det like godt eller bedre enn oss. Den globale konkurransesituasjonen er kommet for å bli. Om ikke norske virksomheter (som har et internasjonalt potensiale) blir løftet frem for å satse globalt, vil internasjonale aktører uansett komme til vårt norske hjemmemarked. De har skalerbarheten i orden og kjører effektive globale ekspansjoner. Det har aldri vært enklere å ekspandere internasjonalt. Regnestykket trenger ikke være så komplisert. Hva er kostnaden ved å skaffe en ny kunde, og hva vil inntekten fra samme kunde være over tid? Skal man lykkes i en global tilnærming må man beherske alle kanaler for markedsføring. Slik alle globale selskaper gjør. Forstå meg rett; med markedsføring mener jeg toveis-kommunikasjon i en verden der man innehar en komplett digital forståelse. Alle verktøy må beherskes, sosiale medier må være integrert i all kommunikasjon og webben blir din innovasjons- og teknologiplattform. Go global! Go digital!

 

Om bloggeren Jan Sollid Storehaug: Serie-gründer. Har selv startet eller deltatt i oppstarten av en rekke IT-selskaper. UNIC, RiksNett, Digital Hverdag, Active24, Dot GLOBAL og Cloudnames AS. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Styreformann og CEO for Cloudnames AS, styremedlem og medgründer i Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for virksomheter med digital forståelse. Etablerte i 1984 UNIC-Gruppen AS som var Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.


storehaug@gmail.com
Twitter: @storehaug

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s