Tenkepauser og vendepunkter i livet

image

Det er ikke så lett å vite når de kommer. Tenkepausene og vendepunktene.  Men, de kommer med jevne mellomrom og noen ganger staker de ut en helt ny retning i livet. Mine tenkepauser har alltid blitt viktige vendepunkter.

Noen runder har det blitt med årenes løp, men enkelte hendelser står ut som viktigere enn andre. Flere har vært ubehagelige og plagsomme. Istedenfor å gi meg ro, har tankene fremskyndet krevende valg. De største avgjørelsene har kommet etter flere års grubling. Jeg har vært smertelig klar over hvor tankespinnet kom til å føre meg, men feighet har utsatt avgjørelsen i håp at tilværelsen skulle bli bedre.

Tro meg. Tenker du de samme tankene hver eneste dag, over en lengre periode – så dras du i retning av en endring – enten du vil eller ikke. Det kan være gryende misnøye, entusiasme eller ny innsikt som setter i gang prosessene. Eller påtrykk utenfra. Du blir nødt til å ta stilling.

En av de bøkene som har gjort sterkest inntrykk på meg – og som jeg leste flere ganger på slutten av 80-tallet – var ”Fra Pepsi til Apple”. Boken handler om John Sculleys valg da Steve Jobs ønsket ham over til Silicon Valley for å lede Apple i den tidlige gründerfasen. Sculley var kronprinsen i Pepsi, og først tok han ikke henvendelsen alvorlig. Jobs ga seg ikke, og til slutt falt ordene som ble et vendepunkt i Sculleys liv ”Skal du fortsette å selge sukkervann resten av ditt liv, eller skal du være med på å forandre verden?”

I ettertid kan man spørre om valget var riktig, både for Sculley og Apple – men tenkepausen og prosessen frem til Sculleys store vendepunkt fascinerer meg. Selv hardnakkede standpunkter kan endres underveis i en tankeprosess.

Like etter at jeg leste denne boken gjorde jeg også noe fullstendig uventet, i allefall overfor mine nære omgivelser. Jeg var 23 år, sa opp jobben min og søkte opptak på Norges Handelshøyskole i Bergen. Jeg var skråsikker på valget, og kom inn. Reiste til Bergen med flyttelasset, og installerte meg på studenthybelen. Med store forventninger så jeg frem til fire år som student i Bergen. Men, plutselig – etter én drøy uke – kom jeg til en konklusjon om at dette ikke var riktig for meg. Jeg pakket sakene mine og kjørte hjemover klokken seks om morgenen. Først tenkte jeg; for et nederlag. Jeg hadde satset så mye på et valg – og så bakket jeg ut? Jeg var ikke spesielt høy i hatten. Der sto jeg. Uten jobb og uten annen studieplass. Hva nå? Jo, det ble faktisk et stort vendepunkt i mitt liv. Jeg ble ikke siviløkonom, men jeg tok statsvitenskapsstudier ved Høgskolen i Molde og startet opp Digital Hverdag 2-3 år senere. Hadde jeg blitt værende i Bergen, er jeg overbevist om at mitt liv hadde sett ganske så annerledes ut i dag. Likevel skal jeg ærlig innrømme at jeg fortsatt har komplekser for at jeg faktisk ikke tok siviløkonomstudiet den gang.

Hva lærte jeg? Livet er fullt av prosesser, valg, tenkepauser og vendepunkter. Uansett hvilke valg du tar, så kan du styre det i retning av noe positivt og meningsfullt. Du må kanskje innom noen motbakker og blindveier, men det går stort sett bra.

I dag vet jeg at avgjørelser tas hele tiden. Jeg tar mange, noen tas av andre og influerer på mitt liv. Mange valg er godt gjennomtenkte, andre er tilfeldige og basert på flaks. Eller uflaks.

For et par uker siden hadde jeg en hyggelig kaffeprat med Leif Magne Flemmen , redaktøren som ga meg den største yrkesmessige utfordringen jeg har hatt i livet. Han mente jeg var kapabel til å bli redaktør som 19-åring – i en liten lokalavis utenfor Molde. Jeg skulle få to dager til å tenke over tilbudet, og men samtidig var han sterk på «at det ikke var lov å si nei». 27 år senere har jeg fått anledning til å takke Leif Magne for dette kraftige dyttet. Han har preget min karriere langt mer enn han åpenbart var klar over. De to dagene jeg fikk til å tenke meg om – de resulterte nettopp i et ja. En støttende kommentar fra min far var også utslagsgivende. Redaktørjobben ble et viktig vendepunkt. Å lede en bedrift som 19-åring er ikke bare lett, og det la sterke føringer på meg og mine videre valg. Jeg oppdaget gründeren i meg selv, jeg oppdaget at jeg likte lederrollen og jeg fikk lov til å gjøre det jeg likte aller best – skrive og lage lokalavis. Min veg var staket ut. Trodde jeg.

Slik skulle det ikke bli. Nye valg, nye prosesser og nye vendepunkt ledet videre. Og takk for det. Slik kommer det til å fortsette resten av livet. Litt spenning må vi ha!

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Partner i Digitalt AS – kommunikasjon og rådgivningsselskap for digitale virksomheter. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

bente.digitalt@gmail.com

Twitter:@bentesollid

 

Legg igjen en kommentar

