En bølge av nye globale gründere?

bilde-3

Få oppstartsselskaper vokser nok til at de en blir suksess, men nå ser Innovasjon Norge tegn til at en gründerbølge er på vei mot Norge, sier Ketil Lundgaard, direktør for entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge i et intervju med E24 i dag. Ikke noe hadde vært hyggeligere enn om dette også var begynnelsen på en holdningsendring hos norske investorer.

Lundgaard innrømmer i samme intervju at Norge ikke har en kultur for å investere i gründerbedrifter. Det vet alle norske gründere. Når det er sagt håper vi også at Innovasjon Norge tilrettelegger for at denne “gründerbølgen” ikke bare blir et flodskyll, men at det gror opp ordninger og konstruktive endringer i etterkant. Vi ønsker at Innovasjon Norge skal ha et sterkere fokus på norske oppstartsbedrifter (og etablerte bedrifter) som har muligheter for å operere globalt. Jeg mener det bør være et av de viktigste satsingsområdene fremover. Internett har gjort verden til ett stort marked, og norske gründere bør tidlig ta en avsjekk på om forretningsideen har et potensiale utenfor Norges grenser. Om ikke gründeren klarer å tenke globalt, bør han møte et miljø i Innovasjon Norge som påpeker, stimulerer og legger rette for en slik satsing. Man skal ikke være nødt til å reise til Silicon Valley for å få et globalt mindset – gründeren skal møte et miljø som stimulerer den tenkningen også hjemme i Norge. Klarer vi ikke det, blir vi aldri en kunnskapssterk, teknologinasjon.

Tradisjonelle virksomheter sliter med å tilpasse sine forretningsmodeller i forhold til de teknologiske og strukturelle endringene som digitaliseringen bringer opp. Her er det et stort mulighetsrom for kreative innovatører.

Min erfaring er at norske gründerideer er gode nok. Det ligger mye strukturkapital i gode norske oppstartsbedrifter. Humankapitalen er det heller ikke noe å utsette på. Vi scorer ikke fullt så høyt på profilkapital, dvs oppmerksomhet i mediene, gründerstatus og hvilken evne vi har i Norge til å bygge internasjonalt sterke merkevarer. Der er svenskene langt dyktigere. Vi er og blir en olje, fisk og gassnasjon. Det skal vi selvsagt fortsette med, men vi har også uttrykt klare mål om å etablere en sterk vekstindustri innen kunnskapsbasert sektor. Vi har heller ikke den kundekapitalen som mange internasjonale selskaper lettere har tilgang til. Andre markeder er større, og verdien av å få multinasjonale selskaper på kundelisten er selvsagt uvurderlig for en oppstarts suksess. Det hjelper så lite i den store sammenheng om  norske selskaper signerer en avtale med en norsk start-up – hvis selskapets øvrige konkurrenter spiller på det globale markedet med store kunder bak seg. I sum blir strukturkapital, humankapital, profilkapital og kundekapital selskapets intellektuelle kapital. Tenker vi oss at markedsverdien av et selskap er egenkapital + intellektuell kapital så kan vi sammenligne  verdien av en norsk start-up med en amerikansk start-up. Det blir som regel rått parti. Dessverre.

I en verden hvor “borderless strategy” blir mer og mer fremtredende, burde ikke en gründeridé være avhengig av å flytte verken til Silicon Valley eller Berlin for å lykkes. Fortsatt utgjør det en forskjell, selv om det ikke utelukkende bringer suksess å flytte bedriften ut av Norge. Er du norsk og har et kapitalbehov på 10-15 millioner kroner er det ofte bedre å være norsk. Det er fra dette nivået Innovasjon Norge og det øvrige investormiljøet har et utviklingspotensiale. Kanskje burde investormiljøet bevege seg ut, lære mer av utenlandske venturemiljøer og komme hjem med ny inspirasjon og ny kunnskap? Kanskje ville det komme norske oppstartsbedrifter til gode?

Jeg er medgründer og styreleder i et norsk it-selskap som er kapitalisert med 40 millioner norske kroner. Vi har nesten ikke fått presse på dette selskapet i Norge, men i dag sender Wall Street Journal et stort videointervju med CEO Rolf Larsen i Dot Global AS. Videoen er distribuert til millioner av seere, og har en enorm effekt på vår .global merkevare. Dot Global gikk i markedet for en uke siden og vil innovere nettet og skape millioner av innovasjonsmuligheter for våre kunder. Dette er et eksempel på en norsk start-up som har hatt store problemer med å hente penger i det norske markedet. Banker tar ikke i selskaper uten kontantstrøm, men også Innovasjon Norge sa nei til lån. Etter tre års hardt arbeid er vi endelig i markedet. Jeg håper andre norske oppstartsselskaper med globalt potensiale får et lettere løp i fremtiden.

Her kan du se videoen som er publisert av Wall Street Journal i dag om vår satsing Dot Global:

http://live.wsj.com/video/bye-dot-com-1300-new-domains-blowing-you-away/D397FB4A-CD02-47AC-8B95-06DB6F30A5E0.html?KEYWORDS=rolf+larsen#!D397FB4A-CD02-47AC-8B95-06DB6F30A5E0

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s