Papiravisene er borte. Nå er også Canal Digital sagt opp.

image

Vi er en moderne mediefamilie som elsker nyheter, underholdning og sosiale medier. Aldri før har vi sett mer levende bilder eller lest mer enn det vi gjør i dag. Vi lever i stor grad papirløst, mens TV-en fortsatt står på sin vante plass i stuen. Ved ettertanke var det bare de yngste barna som var brukere av Canal Digital. Selv 4-åringen foretrakk Netflix, YouTube og nedlastede iTunes filmer på sin iPad. Canal Digital er derfor sagt opp. Det satt langt inne, men nå er det gjort.

Dermed tok familien Sollid Storehaug enda et steg inn den nye digitale medie-hverdagen. Vi kommer ikke til å slutte å se NRK eller TV2. Begge ligger på nettet. NRK er gratis, mens vi betaler en helt grei pris for å få tilgang til TV2 Sumo. Der har jeg vært betalende abonnent siden tjenesten ble lansert. For to dager siden ble TV2 Sumo den første norske tv-kanalen på Apple TV. Apple TV omsatte for én milliard i 2013 og er solgt til ca 20 millioner brukere.

Kabel og parabol går en tøff tid i møte. Nettet vil ta over som distribusjonskanal. Av den grunn er det interessant å følge med Netflix og Apple-TV. Vår lille sønn på 4 år betjener Netflix-appen helt på egenhånd. Han logger seg inn på barnas område via sin iPad. Netflix vet hva han liker å se. Hele hans historikk av favorittprogrammer ligger tilgjengelig med sine bilde-ikoner. Det er bare å bruke pekefingeren. Det klarer en oppvakt liten analfabet på fire år. Han spør aldri om hjelp. Netflix kjenner familien, og vet nesten bedre enn oss hva vi liker å se av underholdning. Netflix peker seg ut som et selskap som vil ha stor innflytelse på hvordan vi kommer til å se TV-programmer og filmer i fremtiden. De er med på å endre våre medievaner.

Jeg har tidligere skrevet et blogg-innlegg hvor jeg stiller spørsmål om det er innovatørene som tar digitalt lederskap i mediebransjen. Netflix er en innovatør selv om de startet ganske så tradisjonelt i 1997 med en DVD-i-posten tjeneste. I dag er det video-streaming som er drivkraften. Ved å skape egne program-serier har de gått enda lenger i sin innovasjon. Mens tradisjonelle TV-selskaper kjemper for å beskytte sine gamle forretningsmodeller, flytter Netflix, Google, Amazon  og Yahoo TV over på nettet. Da kan vi bare tenke oss hvor mange TV-kanaler vi vil få i fremtiden. Netflix har spådd at verden vil ha 48 millioner TV-kanaler innen 2025. Det kommer til å bli en krig om oppmerksomhet. Her hjemme satser VG sterkt på nett-TV, og det er spennende å se hvordan de utvikler sitt programkonsept. De angriper også de tradisjonelle TV-aktørene.

Hjemme hos oss har vi vært vant til å svappe mellom mellom kjente favoritt-kanaler som NRK, TV2 eller CNN, mens barna har favorisert NRK Super, Disney-kanalene, Nickelodeon og Cartoon. Internett-TV kommer til å endre dette mønsteret. Etter å ha brukt Netflix siden det kom til Norge er det lett å merke at teknologien hele tiden perfeksjoneres.  Netflix’ anbefalinger kommer til å treffe bedre jo flere data de får om deg og meg. De kommer til å vite nøyaktig hva vi ønsker å se. Dette er ingen utenkelig visjon. Teknologien er kommet langt på dette området allerede.

At Netflix er et innovativt selskap beviste de også ved å være et av få medieselskaper som søkte om eget toppnivå domene (TLD). I dag er det www.netflix.com. Om kort tid vil de innovere hele sin nettsatsing, ta steget bort fra det «allemanseide» dot.com systemet, og etablerer sitt eget økosystem på nett. Tenk hvilke fordeler det vil ha. Raskere. Sikrere. En unik mulighet til å utnytte big data, og bygge en enda bedre tjeneste for oss brukere. De kan brande sine konsepter med korte web-adressser. Dagens url-er er ikke spesielt annonse-vennlige. De blir ofte for lange, og egner seg verken for boards eller annonsering på TV. Nå kan det bli; news.netflix, kids.netflix eller action.netflix. Ser man på søkerne av nye toppnivå-domener er det verdt å merke seg at alle papirbaserte mediebedrifter er fraværende. Medie- og reklamebransjen er i det hele tatt dårlig representert. Netflix tar et kvantesprang, og kommer til å bruke sin nye TLD både som en teknologi- og innovasjonsplattform – på lik linje med de største innovatørene; Google, Amazon og Microsoft.

Hva er det så jeg ikke liker med dagens Netflix? Det omfattende bibliotektet består fortsatt av filmer og programmer som er lite aktuelle for meg å se. Resten av familien er ikke like enig. Tilbudet må bli annerledes og bedre. Det er en utvikling som vil tvinge seg frem. De har skapt egne seer-suksesser, og det er ikke utenkelig at de vil fortsette programutviklingen mot konsepter som vi er vant å se fra tradisjonell TV. Netflix-dokumentaren om den arabiske våren og opprøret på Tahrir-plassen er et eksempel på den type programtilbud.

Netflix beviser dessuten med sin forretningsmodell at det er mulig å bygge et stort TV-selskap uten annonsører. Alt er bygget på abonnement. Betyr det at spredning av internett-TV vil endre hele økonomien i reklamebransjen det neste tiåret? Eller kan vi tenke oss en løsning der annonser blir svært nøye målrettet? Netflix er et eksempel på at den reklamefrie modellen er svært populær hos brukerne. Seerne foretrekker færre annonser, mens annonsørene i fremtiden vil nå ut til et mer relevant publikum.

Netflix kommer til å innovere TV-bransjen, og ja; jeg tror det er innovatørene som tar digitalt lederskap. Neste steg blir direktesendt TV fra store publikumsbegivenheter. Sport selges i dag til høystbydende. Skulle Netflix få et digitalt overtak, vil selskapet også få økonomiske muskler til å sikre seg disse gobitene i fremtiden. Det vil være et alvorlig slag for den tradisjonelle TV-bransjen. Sport er kanskje den viktigste årsaken til at folk i dag beholder sine parabol og kabel-TV-abonnementer. (Hos oss er det ingen som ser sport – så valget om å si opp Canal Digital var enklere av den grunn).

Internett og smart-TV dekker vårt behov. Vi ser Netflix og Apple-TV på en 50 tommers skjerm. NRKs programmer streames til samme skjerm. Det er mektige giganter som Netflix, Google, Apple, Sony og Samsung som kommer til å innovere TV-bransjen. De er på veg inn i en ny gullalder. Alle har sikret seg sine egne brand-TLDs – og ligger dermed flere år foran sine konkurrenter.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg?  Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse for å lese flere artikler: digitalhverdag.wordpress.com

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

8 thoughts on “Papiravisene er borte. Nå er også Canal Digital sagt opp.

  1. Hei. Jeg merker at jeg ikke er helt der ennå, er nok litt gammeldags sikkert, men det er noe ved tv som jeg liker godt. Det er det sosiale, for det blir ikke helt det samme som å sitte med hvert sitt nettbrett og alle ser på forskjellige program, blir ikke samme kosen.
    Men når jeg er alene så kan jeg godt se tv på nettbrett.
    Og så er det litt at barna ikke trenger konstant tilgang til nettbrett og tv programmer tenker jeg.

    Ha en fin dag videre 🙂

    Lik

    • Hei husmusa75,
      selv om TV-abonnementet er sagt opp hos Canal Digital (og du har en smart-TV) så blir opplevelsen den samme (bedre) – fordi du streamer programmet fra f.eks iPad til TV. Fordelen med nettet er at du ser programmet akkurat når det passer deg. TV på nettbrett er også en god ting, selv på mobil virker TV bra om du må se noe akkurat der og da. I blogginnlegget beskriver jeg en utvikling som som er i start-gropen. Smart-TV vil endre våre TV-vaner som smart-telefonen flyttet trafikken over fra PC-skjermen til mobil.

      Med vennlig hilsen
      Bente

      Lik

  2. Vi skulle gjerne sagt opp TV-abonnementet, men vår leverandør Get tvinger oss til å ha abonnement på TV sammen med bredbånd. Det er dessverre dårlig infrastruktur der vi bor og foreløpig er Get den beste tilbyderen av nettforbindelse. Vi har prøvd mobilt bredbånd som fungerte fint hastighetsmessig, men med begrensninger på antall GB i måneden blir det ikke en god løsning.
    Så snart begrensningene på mobilt bredbånd (eller Get innser realitetene) vil vi kutte ut TV-abonnementet.

    Lik

    • Hei «eplehode» 🙂
      Takk for fin kommentar. Nå har vi vært uten Canal Digital en periode – og vi opplever ikke at «noe er borte» i forhold til våre behov. Barna måtte lære seg å streame om de ville over på TV-skjermen, ellers bruker de iPadene sine mest til å se f.eks NRK Super. Blir spennende å se hva Get gjør fremover. De er jo ikke alle kunder som tvinges til å beholde begge tilbudene – hos oss er det Telenor som leverer infrastruktur suverent best.

      Bente

      Lik

  3. Veldig bra Bente og godt beskrevet. Helt enig med deg at innovasjonen skjer på andre områder en hos de tradisjonelle distributørene. Venter ennå på å se den første distributøren som tørr åpne opp for ekstrern OTT innhold på set-top boksen sin, da snakker vi virkelig innovasjon på innholdssiden og setter kunden i fokus. Savner dog også reguleringer som unbundling av Internett og TV. Sier man i dag opp sin Canal Digital Kabel-TV pakke kan man vel bare glemme å få levert kun Internett fra selskapet. Her bør det offentlige reguleringer på plass som igjen kan stimulere til økt og fri konkurranse på bredbåndsaksesser på kabel-tv aksesser. En form for LLUB (local loop unbundle) regulering på kabel-tv nettet, tilsvarende som LLUB reguleringen som ble innført på telefoninettet på slutten av 90-tallet hadde gjort seg.

    Lik

    • Takk for hyggelig kommentar, Tor-Einar. Jeg vet at Get bundler TV og Internet – vi hadde Telenor – så vi slapp å ta stilling til det.

      Lik

  4. Godt innlegg, dette er absolutt noen man ser er i ferd med å bli en trend i bransjen.

    Netflix har tilstrekkelig økonomi til å kjøpe sportsrettigheter, selv om de først nylig begynte å tjene penger. Men de har tidligere uttalt at de har tatt den strategiske beslutningen om å holde seg unna sport fordi rettighetene er kostbare, kompliserte og det forringer brukeroplevelsen på deres plattform. Ikke ulikt begrunnelsen de også har for å ikke legge på støtte for «Offline viewing». Netflix sin strategi for innhold er relativt tydelig; Billig innhold for å få det riktige volumet + egenproduksjoner. Men det er jo ingen som sier at dette ikke kan forandre seg i fremtiden.

    Netflix er skremmende nok den eneste OTT aktøren som faktisk tjener penger, de hadde break-even på USA satsningen sin da de passerte 30mill kunder i USA og er i ferd med å komme dit i Europa også. Fortsatt er det DVD-i-posten som er melkekua og i mange år har bidratt til ett positivt resultat for Netflix. Amazon, Youtube, Viaplay +++ har alle blodrøde tall på strømme tjenestene sine.

    Lik

    • Hei Jon Espen, Takk for fin kommentar. Med stadige forbedringer på teknologi-siden skal man ikke se bort fra at strategiske beslutninger endrer seg også hos Netflix. Jeg tror det blir viktigere enn noen gang å sitte med rettighetene til innholdet. Jeg følger aktørene som har søkt om egne toppnivå domener. Her er det interessant å merke seg at NBA (som allerede har sin egen TV-satsing – hvor man betaler for å se NBA-kamper live eller on demand). Med et stadig bedre internett er det helt naturlig å tro at de vil utvikle sin TV-satsing ytterligere. Behovet for å selge rettighetene vil ikke være like store i fremtiden. Tvert i mot er det gull å eie innhold som publikum vil se. En annen aktør som søker om eget toppnivå domene er Eurovison. Slik er det lett å tenke seg at mange andre arrangører / lag følger etter. I første runde er det de største som viser veg. Dette er bare begynnelsen på TV-innovasjonen.

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s