De dyrebare arbeidstimene når barna sover

shutterstock_145959071-2

Hvorfor er min effektivitet og kreativitet best når barna sover? For meg har disse dyrebare og knappe timene blitt en ettertraktet alenetid hvor jeg kan stenge alt ute og jobbe helt uforstyrret.

Dere vil kanskje tro at dette er en ”mamma-greie”, men det er det ikke. Slik har jeg alltid jobbet. Jeg skriver best tidlig på dagen og sent på kvelden. I tenårene var det skolestilene som ble til i disse sene og rolige timene. I dag er det blogginnlegg, foredrag og rapporter. Dagtid går med til helt andre gjøremål.

Noen dager venter jeg med lengsel på kveldstimene og at roen skal senke seg i et aktivt hjem. Ingen avbrytelser, ingen telefoner – bare forstyrret av hyggelig aktivitet på sosiale medier. Jeg setter meg på et godt sted og tar med en sterk kopp kaffe. Så skriver jeg. I kveld starter jeg kveldstimene med dette blogginnlegget. Er jeg heldig, og ikke altfor sliten kan jeg finne en flyt som jeg bare kan drømme om tidligere på dagen.

Dette er siste sommeferie-uken med fem barn i alderen 4-15 år på småbruket på Hvaler. I sommer har vi sjonglert mellom jobb og ferie hver eneste dag. I perioder har vi utvidet dagen med produktive timer før barna har våknet og fortsatt noen timer etter at barna har sovnet. For meg gir dette omtrent samme energi som en liten joggetur eller et friskt morgenbad.

Neste uke normaliseres arbeidsdagen og vi vender tilbake til Oslo-livets rutiner. Da blir kveldstimene enda viktigere. I sommer har jeg delt kveldstimene med min mann. Og ja – helt riktig – jeg utsetter en del arbeid til timene etter at barna har sovnet. I min livssituasjon er disse timene nødvendig for å få kabalen til å gå opp. Tidsklemma vil vi helst ikke ha på besøk. Jeg aksepterer heller at dagen blir lang og at jobb og fritid sklir over i hverandre.

Jeg har alltid jobbet best under press. Noen ganger må jeg oppleve press for å få tingene unna. I tenårene ble stiloppgavene alltid skrevet på sen kveld med 80-tallets popstjerner på kassettspilleren. Også den gang opplevde jeg en tilstand av flyt som ga meg arbeidsro, kreativitet og effektivitet. Av og til blir jeg forbauset over hvilken positiv effekt tidspress og stramme deadlines har på produktiviteten. Tilstanden kan være både intens og krevende, og jeg hadde hadde umulig klart en slik tilstand gjennom en hel dag.

Det er en drømmesituasjon å være i flyt og jeg vet at den gjelder bare for en tidsbegrenset periode. Skulle vi jobbet under tidspress hele dagen (mange gjør faktisk det) øker det sjansen for å bli utbrent. Utbrent-spøkelset har tittet inn døren hos meg også da jeg var yngre, barnløs og mer urutinert. Det var lett å brenne lyset i begge ender. I yngre dager var det også vanskeligere å finne ro på kveldstid. Listen over alt som skulle gjøres var lang som et vondt år, og det var hele tiden de mest prekære sakene som ble tatt. Følelsen av å ha hodet over vannet var nesten aldri der. Med alderen har jeg blitt flinkere til å si nei, vurdere de tilbud som kommer og stille krav (fantastisk følelse som vokser etter at du fyller 40). Gode rutiner og bedre selvdisiplin har gitt meg en bedre balanse.

Vi har alle ulike behov. Jeg har det alltid best når det er en positiv og spennende travelhet rundt meg og jeg får energi av dyktige og effektive mennesker som får ting til å skje. Høyt tempo gir meg et kick som sparker i gang både effektivitet og kreativitet. Tenk deg en situasjon hvor du går på jobb og tvinner tommeltotter –  det er vel til syvende og sist mer frustrerende enn å ha det travelt?

Så var det det den vanskelige balansen. Når er det passe hektisk? Når tipper det over og den ubehagelige tidsklemma sniker seg inn? Det er ikke gitt å finne balansen til enhver tid. Faktisk er det ganske så vanskelig. Jeg har akseptert mine kveldstimer. Jeg har akseptert en livssituasjon der jobb og fritid krysser hverandre. Det gir meg den beste følelsen av å være noenlunde ajour.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg?  Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

Legg igjen en kommentar

