Blir barn smartere av å leke med teknologiske duppeditter?

shutterstock_103779728

Barn som tilbringer lite tid ute og mye tid foran nettbrettet har mer enn dobbelt så høy risiko for å bli nærsynte, skrev VG+ i gårsdagens utgave. Er det grunn til å bli bekymret? For mange barn er smarttelefoner og nettbrett en viktig læringsplattform og et uunværlig leketøy.

Vi har fem barn i aldern 4-15 år som alle bruker nettbrett og mobil hyppig gjennom dagen. Så lenge barna fortsatt synes det er mer gøy å hoppe fra bryggekanten og kjøre båt i Bølingshavn så har sommeren forløpt uten altfor rigide avtaler om når det passer å bruke duppedittene.

Barna har dessuten en mamma og en pappa som begge jobber med Internett-teknologi. Takket være smarttelefoner, nettbrett, iMac og hele app-biblioteket kan vi tilbringe en lang sommer på småbruket på Hvaler og samtidig jobbe effektivt. Heldigvis for oss leverer Telenor nå 4G i Bølingshavn og vi kan skype med utviklere og leverandører i utlandet uten å tenke på dårlig nett og høye kostnader.

Hvor tidlig skal barna få starte å utforske nettbrett? Våre barn har startet allerede i 3-års alderen. Noen mener det er altfor tidlig. I dag har vi en 4-åring som håndterer sin egen iPad med den største selvfølgelighet. Han har lært seg kodene til de fleste smarttelefoner og nettbrett i familien. Hans eldre søsken skifter koder nesten daglig, men det er utrolig hva han får med seg. Lese kan han ikke, men han har en fotografisk hukommelse som hjelper ham til å navigere riktig i de aller fleste apper. Han kommer og spør om vi kan søke for ham på YouTube, ellers er han helt selvgående. Netflix, TV2 Sumo (Elias-filmene) og spill-appene er så intuitivt laget at en 4-åring har ingen problemer med å betjene dem.

Deretter kommer 8-åringen. Hun er allerede en aktiv Instagram, Snapchat og WhatsUp bruker. Hun er nok tidlig ute, og kommuniserer stort sett med vennene til sin 11 år gamle søster. Hun skriver tekstmeldinger, sender bilder, fotograferer, spiller, bruker et utall foto og video-apper og produserer bilde-collager og effektfulle musikkvideo-filmer. På begynnelsen av sommeren introduserte hun meg for en ny app – Videofyme. Sammen med de to 11-åringene var hun i gang med å videofilme, redigere og dele snuttene med andre venner i Oslo. Barna elsker apper hvor de kan manipulere med fantastiske filter, som er lette å redigere og hvor de kan legge til musikk. Deretter blir de delt. Vi er enig om at bilder og videoer kun skal deles på en privat brukerkonto på Instagram. Så langt er det akseptert.

Videofyme ble en liten overraskelse for en ellers IT-interessert mamma. Rett og slett en app som 8-åringen og 11-åringene hadde fanget opp før meg. Det ble en påminnelse om at barna har sin egen sosiale medieverden som vi voksne ikke bestandig er i stand til å følge. Jeg innrømmer gjerne at jeg gikk rett til Appstore og lastet den ned. Jeg brukte min Facebook-pålogging og fikk se at jeg slett ikke var en sinke. Tvert i mot, det var barna og deres venner som var raske til å peile den inn.  Av mine 1100 Facebook-venner var det bare 4 stykker som hadde lastet ned Videofyme og fortsatt er det bare Trine Grung –  av mine 760 Twitter-følgere –  som har lastet den ned. Hun jobber tilgjengjeld med kurs i sosiale medier.

Video og foto er de mest populære appene og disse appellerer sterkt til kreative talenter. Barna fikk hver sin iMovie app ved sommerferiens start. På en av regnværsdagene denne uken fikk de følgende oppgave. De kunne konkurrere i tre ulike kategorier 1) Beste skrekkfilm, 2) Beste historie og 3) Morsomste film. De fikk tre timer på seg til å lage en video og premien var 50 kroner for hver kategori. De gikk helhjertet inn for oppgaven og de tre deltagerne vant selvfølelig hver sin klasse. For å gi en liten pekepinn på hva en 11-åring er i stand til å produsere med en iPhone i hånden skal dere få se Ferdinands bidrag i klassen beste skrekkfilm:

Vi fikk oss en aldri så liten overraskelse. Hele denne filmen er laget ved hjelp av appen iMovie. Med dette verktøyet har en kreativ 11-åring laget en dreiebok og et ferdig resultat som mamma kommer til å ta godt vare på.

Hjemme hos oss er ikke teknologi ”fy-fy” overfor barna. For våre barn er internett og anvendelse av teknologi en kilde til kreativitet, utvikling og stor mestring. 8-åringen lærte addisjon og substraksjon via Cappelen Damms Regnemester lenge før hun startet i 1. klassse, 4-åringen lærer alfabetet og 11-åringene løser ligninger ved hjelp av Dragon Box. Barna tegner, maler, lager filmer, tar bilder, lager postkort, de spiller Minecraft  (en form for digital lego) hvor de både programmerer, 3D-modellerer og setter opp servere. 4-åringen spiller det på sin måte og han var ikke gamle gutten da han fortvilet gikk seg vill i en verden bygget av blokker og ved et uhell satte fyr på et av husene. Minecraft fascinerer og barna kan spille mot hverandre online. Den tette koblingen til YouTube gjør spillet ekstra populært.

Veldig mange av barnas apper er koblet opp mot sosiale medier. Hos oss er det bare 15-åringen som bruker Facebook. 11-åringene er for unge, men de får lov til å bruke Instagram som har bIitt veldig populært i denne aldersgruppen. For tenåringene har meldings-appene tatt over mye av funksjonen til e-mail. Alle meldinger sendes gjennom sosiale medier og samtaler skjer over Skype.

Jeg følger med på barnas Internett-bruk og jeg blir imponert over hvordan deres spill og app-forståelse kan utvikle seg allerede fra 3-års alderen og oppover. Det er en utfordring å veilede de inn mot applikasjoner som fremmer læring, kreativitet og utvikling. Når jeg ser Ferdinands video-produksjon tenker jeg allikevel; jeg kan leve med at barna bruker (mye) tid på visuell historiefortelling. Dette er ferdigheter som vil påvirke hans kreativitet også på skolen. Jeg velger å gi ham relativt frie tøyler til å være skapende – så holder jeg heller et våkent øye med de sosiale mediene og hva som faktisk publiseres.

Jeg vokste opp uten mobil og nettbrett. En ganske så annerledes barndom enn den jeg selv er med på å gi mine barn.

Hva tror du? Bidrar teknologien til at barna blir smartere og mer kreative? Eller som førsteamanuensis Helle K. Falkenberg ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold frykter; barna blir nærsynte fordi de får for lite tid ute?

Hva gjør du for at dine barn skal få et sunt forhold til både teknologi og utelek?

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg?  Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Om bloggeren Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

2 thoughts on “Blir barn smartere av å leke med teknologiske duppeditter?

  1. Tilbaketråkk: Ferdinand (11) blir digital rådgiver | digitalt hver dag

  2. Tilbaketråkk: Ferdinand (11) produserer reklamefilm på 1-2-3 | digitalt hver dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s