Hvem er den aktive direktøren i sosiale medier?

ferd

Er du en direktør på C-level som kommuniserer og gir svar gjennom sosiale medier eller er du en leder som liker deg best utenfor det sosiale rampelyset? Twitter, Facebook og LinkedIn skaper nye arenaer for diskusjoner, kunnskapsdeling og allianser. Norge har flere markante ledere som utøver sin rolle gjennom aktiv deltagelse i sosiale medier.

Trenger alle virksomheter å delta i den sosiale mediehverdagen? Finnes det en rolle for alle? Uansett bransje og virke? Jeg er tilbøyelig til å si ja. Selv de mest konservative og ingeniørtunge selskapene er tungt representert i de sosiale mediekanalene. Mange benytter LinkedIn som et profesjonelt medium hvor det fokuseres sterkt på employer brandig og employer retention. Statoil har i lengre tid annonsert ”Følg oss på LinkedIn” og det er flere måneder siden Aker Soulutions feiret at de passerte 200.000 følgere i samme medium.

Ferd-eier Johan H. Andresen @FerdOwner (Klout-score 60) har lenge gått under navnet ”Twitter-kongen”. Han har sålangt tvitret 12.557 meldinger og har 37.854 følgere. Petter Stordalen @petterstordalen (Klout-score 52) slår Ferd-eieren når det kommer til følgere på Twitter. 78.683 følger Stordalen, mens han ligger bak Andresen i antall tweets. Stordalen har tvitret 4616 ganger. Begge disse lederne byr på offentlig meningsutveksling og en unik innsikt i hva de faktisk er opptatt av. De er tilgengelig, de kommenterer og de retweeter kommentarer de begeistres over. De deltar sterkere i den offentlige debatten enn mange yngre ledere.

En av de mest sosiale lederne vi har er Anita Krohn Traaseth @krohntraaseth. Av disse tre direktørene er hun den mest innflytelsesrike i sosiale medier med en Klout-score på 71. Hun leder også an i antall tweets med sine 17.782 meldinger på Twitter, men med 16.115 følgere ligger hun foreløpig et godt stykke bak Stordalen og Andresen. Skal vi tippe at hennes tilgjengelighet, engasjement og involvering gjennom sosiale medier blir et av hennes aller sterkeste kort når hun om kort tid setter seg i sjefstolen i Innovasjon Norge? Hun har allerede startet ved å invitere alle gründere til å si hva de mener bør endres i Innovasjon Norge. Responsen har ikke latt vente på seg. Utspillet har skapt et stort engasjement. Vi som er opptatt av entreprenørskap og gründerens rammebetingelser tenker at det nytter å mene noe. Hun plukker det opp, kommenterer og gir tilbakemeldinger. Hun er en moderne leder som benytter hele skalaen av sosiale medier for å skape gjennomslag.

Hva med ledere som ikke har profiler i sosiale medier? Hva går de glipp av? Etter min mening går de glipp av dagens uformelle diskusjoner på Twitter, de går glipp av kunnskapsdelingen på LinkedIn og de går glipp av den private siden som deles av kollegaer og forretningsforbindelser på Facebook og Instagram. Aktiviteten er stor i sosiale medier. Det skapes nye relasjoner og nye forretningsforbindelser. Mange føler at de kjenner hverandre etter interessante diskusjoner på Twitter og ikke sjelden ender dette i en forespørsel, oppdrag etter en kopp kaffe for å bli bedre kjent. Kommende uke har jeg to spennende møter av denne karakter. Begge relasjonene er skapt gjennom Twitter.

Flere og flere starter egne blogger. Også bedrifter blogger for å sette agenda og lage attraktivt innhold overfor sine målgrupper. Er du en rådgiver er blogg et spennende medium for å skape oppmerksomhet omkring din egen kompetanse. Klarer du å uttrykke din kompetanse vil det styrke din attraktivitet og bidra til flere oppdrag.

Klout-score måler din innflytelse i sosiale medier, underforstått din suksess i sosiale medier. Den endrer seg i takt med din aktivitet og som bruker får du en score på mellom 1 og 100. Er scoren din høyere enn 63 tilhører du en eksklusiv gruppe gruppe på 5% som har mest innflytelse i sosiale medier.

Klout er omstridt – både metodisk og som sosialt fenomen. De verste kritikerne har beskrevet Klout som de sosiale medienes form for herpes. De samme kritikerne mener også at det blir feil å rangere mennesker etter klout-score, og at klout ikke dekker alle forhold som bør telle med. Men Klout vokser i omfang og spesielt i USA gir en høy klout-score gode rettigheter for brukere med sterk innflytelse. De er ettertraktet for store merkevarer som ønsker brukernes hjelp til å promotere sitt innhold ved å bidra til viral spredning.

Klout bruker data fra mange av de store sosiale mediene som Twitter, Facebook, Google, LinkedIn, Foursquare, Wikipedia, Instagram, YouTube og WordPress. De brukerne som registrerer sine brukerprofiler får en klout-score som angir styrken av sin innflytelse i sosiale medier. Den hensyntar hvor mange som følger deg i de ulike mediekanalene, hvor mange ganger du blir retweetet, liker deg eller kommenterer deg, hvor stor sannsynlighet det er for at dine meldinger vil generere en handling i form av retweets, likes og kommentarer. Har du et stort nettverk vil din Klout-score også beregne en verdi på sitt publikum.

Store merkevarer benytter Klout gjennom ”Perks kampanjer”. I mange tilfeller vil en merkevare tilby gratis opplevelser eller gratis produkter til Klout-brukere med en score som samsvarer med et forhåndsdefinert sett av kriterier. Brukerne er ikke forpliktet til å skape innhold for de ”perks” de mottar, men de merkevarene som deltar i denne typen kampanjer gjør det i den hensikt å generere innhold som senere vil bli delt i sosiale mediekanaler. Aktive sosiale mediebrukere sjekker gjerne inn på sosiale medier når de besøker nye steder, restauranter og hoteller. Derfor har også en del amerikanske hotell-kjeder lavere pris for mennesker med høy klout-score. Nettopp fordi de regner med at disse brukerne genererer reklame for stedet i sosiale medier. I enkelte bransjer kreves det at man har en høy klout-score for å få jobb. Dette gjelder spesielt innenfor reklame, pr og kommunikasjonsselskaper. Ville du følt deg mer komfortabel om du kjøpte en komunikasjonsstrategi for sosiale medier av en rådgiver med høy klout-score? Å lykkes i sosiale medier er fremdeles ensbetydende med mye prøving og feiling. Den som aldri har prøvd vet heller ikke hvordan de nye mediene fungerer. Derfor kan høy klout-score være viktig for arbeidsgivere som skal ansette medarbeidere som skal håndtere sosiale medier.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

One thought on “Hvem er den aktive direktøren i sosiale medier?

  1. Tilbaketråkk: Hva kan vi alle lære av Oreo-kjeksen på Facebook? | digitalt hver dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s