Revejakten ble stoppet, hadde det vært bedre for norsk journalistikk at Stang gikk av?

shutterstock_130350491

Fabian Stang gikk raskt ut og beklaget at han hadde dummet seg ut. Norsk presse liker ikke sånt. Revejakten ble ødelagt. Helst skulle de ha presset Stang fra skanse til skanse slik at han til slutt måtte forlate ordfører-stolen i Oslo.

Vi har mange eksempler på saker som har endt annerledes. Stang er ressurssterk, han lyttet til sin kone – som sa; legg deg flat og be om unnskyldning. Stang fulgte rådet og kom pressen i forkjøpet. Det skal han ikke ha kritikk for. Vil vi helst ha ledere som ikke ber om unnskyldning? Som ikke legger seg flate? I dagens medieverden er alle ledere godt opplyst og de behersker sine egne digitale mediekanaler så effektivt at pressen får motkamp fra første øyeblikk. Det er ikke lenger slik at pressen har et enormt overtak fra første stund. Både ledere og virksomheter har et godt grep om egne mediekanaler og vet hvordan de skal bruke disse. I tillegg er har de gått på kurs – ja; de kjenner alle PR-triksene i boka. Hvem vil vel ikke bruke sine muligheter til forsvar når de frykter en jakt hvor all ære og omdømme står på spill?

Tidligere var det ikke slik. Da hadde pressen enerett på historien. De kunne starte revejakten helt på egne premisser. De kunne jage offeret helt til det segnet om. Slik er det ikke lenger. I dag blir jakten raskere avsluttet, fordi «reven» også har sine kanaler å snakke fritt gjennom. Kanskje hadde maler-saken en naturlig forklaring? Kanskje er det slik at også ledere kan gjøre en feil? Kanskje er det ikke nødvendigvis slik at Stang har gjort dette mange ganger før? Kanskje var det en blunder som det er greit å si unnskyld for. Ja, han dummet seg ut. Ordførere og offentlige personer må være ekstra varsomme.

Her kunne det blitt en saftig revejakt, men den ble ødelagt av Fabian Stangs egenhendige og gode pressehåndtering. Det er ikke dette som vil ødelegge norsk journalistikk, men det representerer en av de største utfordringene norsk journalistikk står overfor; mediene har fått mange konkurrerende og sterke kanaler. Facebook var glimrende for Stang når han ville ut med sin egen versjon. Har ikke et menneske i Stangs posisjon sin fulle rett til å drive ”damage control”? Skal han overlate sin skjebne til en uforutsigbar jakt i norsk presse? Uten å ta til motmæle er det ingen som vet hvilken omdømmemessig belastning denne saken kunne ha fått? Det er lett å piske opp motstandere som kommer på banen og trekke paralleller til andre saker for å styrke oppfatningen av at dette er uholdbart og på grensen til kriminalitet. Den ene saken tar ofte den andre og tilslutt glemmer man hva saken egentlig dreier seg om.

I et intervju med Aftenposten sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum at ”dette er journalistenes store frykt … ” og ”… når kilden velger å blåse saken, blir tidspresset voldsomt. En slik håndtering bidrar til å ødelegge den viktige journalistikken. Ved å gå ut først skapte Stang et inntrykk av selv å ha oppdaget tabben og frivillig innrømme den”.

La oss heller si det slik; hvis det fortsatt var en sterk kritikkverdig sak etter at Stang selv gikk ut og ”blåste” saken så hadde pressen fortsatt hatt en jobb å gjøre. At pressen etterpå koker suppe på en spiker – er hva som ikke ser bra ut i ettertid.

Hva er sannheten? I dagens medieverden kan flere fortelle sin historie gjennom egne digitale kanaler. Pressen er ikke lenger alene om å være den fjerde statsmakt. Det bør ikke være en trussel for norsk presse at flere slipper til.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s