Skal vi ta VGs eksperter på ordet og logge av?

shutterstock_214475749

VG har startet en ny serie som de kaller  «Vår digitale hverdag».  Smarttelefonen og sosiale medier får spesielt gjennomgå. Teknologi er fordummende og påfører oss store sosiale og emosjonelle problemer. Hva om vi tok VGs eksperter på ordet? Rett og slett logget av?  Hvilken effekt ville det få for VGs digitale transformasjon?

Logger vi av – slik VG på redaksjonell plass oppfordrer til – blir det garantert større nedbemanninger, dårligere inntekter og færre lesere for norske mediehus. Problemet i dag er at det den digitale transformasjonen ikke går raskt nok i mediehusene. Papir-inntektene stuper, mens de digitale inntektene ikke klarer å ta igjen det store inntektsbortfallet. Dermed kuttes det kostnader i alle mediehus. Skal vi attpåtil redusere bruken av smarttelefonen vil det få katastrofale konsekvenser for mediehusene. Er det forsvarlig å oppfordre en hel nasjon til å logge av? Tror vi at resten av verden vil gjøre det samme? Eller vil utenlandske innovatører fortsette sin digitalisering i samme raske tempo? Internett-økonomien er verdens største og raskest voksende økonomi. Det er litt typisk norsk å finne ut at den er «farlig», den må vi advare mot og den må vi ta avstand fra. Et godt alternativ er jo å se på teknologien som en stor mulighet. Advarslene er ikke til å ta feil av; vi blir dummere, vi får dårligere hukommelse, vi sover dårligere og vi blir mer distraherte. VG er med på å felle en svært dyster dom over sin viktigste kommersielle plattform.  Skulle vi ha fulgt rådene som gis burde vi kollektivt legge fra oss mobilplattformen, ta lange pauser, logge av eller rett og slett ikke bruke den, slik merkevaresjefen i Fanbooster, Thomas Moen betrodde VG-lesere at han allerede har gjort. Unnskyld, men her er det en forretningslogikk jeg ikke riktig forstår. Eller tenker man at det man skriver og mener ikke har noen betydning når det kommer til stykket?

VGs nye serie ”vår digitale hverdag” har startet med et ekspert-panel som  ser både fordeler og ulemper ved ny teknologi. Leser man reportasjene vil man se at de oppfordrer til å ha klare regler, men samtidig er VGs overordnede vinklingen mer negativ enn positiv. Vi vet at for mange er teknologi og sosiale medier vanskelig. Vi vet også at den raske utviklingen skremmer mange og at de føler seg mer og mer tilsidesatt. Det er heller ingen god følelse. De fysiske bankene og postkontorene blir borte, papiravisene sliter, offentlige etater går fra vanlig post til digital kommunikasjon og nye sosiale arenaer oppstår. Det er ikke gitt at alle føler seg hjemme i en digital hverdag.

Vi som ser teknologien med et positivt fortegn vet at vi selv kan styre vår teknologi-bruk. Vi vet at vi kan logge av og vi vet at teknologi kan bidra til større fleksibilitet og større frihet. Hver og en av oss har en av/på knapp både på TV-en og mobilen. Problemene oppstår for de som ikke klarer å styre bruken. Det vil alltid finnes misbrukere – på alle områder i livet.

Smarttelefonen har gitt meg en større frihet. Jeg er ikke avhengig av å sitte på min fysiske kontorstol for å få jobben gjort. Tilgjengelighet kan også skape fleksibilitet og pusterom. Jeg vet utmerket godt hvordan jeg logger av og tar pauser. Krever det øvelse? Ja. Bør jeg innvie barna mine i dette bruksmønsteret? Ja. Tenker jeg at livet var bedre før Internett? Nei. Jeg ferierer bedre online enn offline. Det er ikke lenger en opsjon. Jeg velger helt frivillig å være online. Det er det beste for meg. Hvis det ikke var det, ville jeg sett meg om etter en annen jobb.

Viktig å inkludere flere i den digitale hverdagen

Vi som føler oss hjemme i den digitale hverdagen har et ansvar for å inkludere flere. VGs artikler bidrar ikke til å endre den teknologiske utviklingen eller redusere tempoet i innføring av ny teknologi, men den kan kanskje få oss til å tenke over hvordan vi bruker teknologiske hjelpemidler og sosiale medier? Kanskje kan vi alle justere vår bruk til det bedre? Det vil skje større teknologiske endringer de neste 5 årene enn de har gjort de siste 50. Tempoet vil fortsette med uforminsket styrke. Kaster du smarttelefonen vil nye og større problemer oppstå. Å delta i utviklingen har alltid en større verdi enn å stå utenfor og falle mellom to stoler.

Skolen har et stort fokus på digitale lekser

Den oppvoksende generasjon vil bli møtt av digitalisering og teknologi på alle nivåer – privat, men ikke minst i utdanning og arbeidsliv. Skolene har et stort fokus på digitale oppgaver, klasserommene har fått smartboard og en stor andel av leksene skal gjøres via dataskjermen. Dette skjer allerede fra skolestart. Barna synes det er inspirerende, stimulerende og morsomt å gjøre engelsk, norsk og matte via skjermen. Dette er heller ikke en utvikling jeg som mamma kan stoppe. Leksene kommer fra skolen og de krever at barna har gode dataferdigheter. En typisk lekse på 5. trinn kan være å lage en powerpoint-presentasjon med tekst og bilder over et bestemt tema. Det er mange voksne som ikke behersker powerpoint, men dette var lekse som ble gitt flere ganger på 5. trinn i fjor. Skal man da oppfordre barna til å bli fortrolig med teknologi eller skal disse leksene bli ukas store hodepine? Jeg skjønner at det ikke er lett, men i vår familie har vi valgt å gjøre dette til en positiv, kreativ og spennende opplevelse fo barna.

Dermed har vi tatt et valg om å integrere den teknologiske fremtiden i vårt familieliv. Barna skal få oppleve en naturlig tilnærming. Vi har klare regler i forhold til måltider og leggetid. Utover det skal teknologien få spille en naturlig rolle. Blant mange viktige mamma og pappa oppgaver er innføring i teknologi også et viktig aspekt. Den teknologiske utviklingen kan jeg ikke gjøre noe med. Samfunnet digitaliseres i stadig sterkere grad. Dermed blir tanken; ”If you can´t beat them, join them”.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Digital strategidirektør (Chief Digital Officer) hos Dinamo. Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

7 thoughts on “Skal vi ta VGs eksperter på ordet og logge av?

  1. Jeg leste bloggposten med stor interesse. Det var noen nye momenter jeg stusset over. Jeg tror den digitale hverdagen bare blir mer intens om vi lar oss rive med. Jeg tror det er viktig å finne restituasjonspauser og ta samtalene med ekte mennesker utenfor sosiale medier. Men blir vi dummere? Jeg tror ikke det. Forskningsmiljøer anbefaler sosiale medier i bearbeiding av lettere psykiske lidelser. Det forskerne derimot er bekymret for er at ungdom og unge voksne ikke utvikler god nok empati til å fungere sammen med andre voksne i jobbsammenheng utenfor sosiale medier – siden man i SoMe slipper å ta hensyn til hvordan motparten reagerer. Og samtaler ansikt til ansikt er fortsatt det Mediet (om man kan kalle samtalen dette) som i største mulige grad påvirker holdninger og atferd. Så sliter noen med tilhørigheten og har lite nettverk og få tilknytninger. Sosiale medier bidrar med dette. Men vi er alle forskjellige og har ulikt behov for samtaler, tilhørighet, tilknytninger, nettverk og påvirkningsmuligheter. Så denne debatten bør gjøres mer nyansert. Jeg tror på en balanse i alt og at vi klarer å se gjensidigheten i all kommunikasjon for å ivareta tillitskapitalen. Alle vi som bruker og kommuniserer i Sosiale Medier og på ulike plattformer er unike personligheter med ulik motivasjon og behov. Om noen blir stresset av Multitasking, er det heller ikke dermed sagt vi blir dummere eller sløvere. For min del setter jeg umåtelig pris på de samtalene jeg har utenfor sosiale medier med mobilen plassert i veska:-)

    Lik

    • Hei Emma – vi er begge enig om at det er viktig å nyansere debatten. Sort/hvitt debatter er veldig lite givende og har liten relevans. Takk for fin kommentar.

      Mvh
      Bente

      Lik

  2. Jeg er litt lei av å snakke om logge av, det har vi gjort altfor lenge. Jeg synes det er godt at vi får en debatt rundt temaet, men vi må heller snakke om fornuftig bruk, balanse og hvordan vi kan utnytte potensialet i den teknologiske utviklingen. For meg sier nettopp ordet Sosiale Medier meg mye om hvordan jeg ønsker å bruke dette. Jeg har neppe vært mer sosial og møtt flere fantastiske mennesker i mitt virkelige liv etter at jeg ble aktiv på sosiale medier. Det åpner opp en helt ny verden. Så la oss heller logge på for å logge på livet! God lørdag ønskes deg Bente 🙂

    Lik

    • Hei Christoffer, jeg er veldig enig med deg. Har akkurat de samme positive erfaringene. Brukt på riktig måte blir både teknologi og digitale medier en berikelse. Vi har som sagt lange tradisjoner for være skeptisk til ny teknologi i Norge. Jeg har ikke tenkt å logge av. Jeg vil heller søke nye verktøy og nye applikasjoner som gjør meg enda mer effektiv og fleksibel. Dermed blir det også mer tid til å være mamma 🙂 God helg til deg også!

      Lik

  3. Det er jo et paradoks at en medieaktør oppfordrer til å logge og at de velger en så negativ vinkel på alle oppslag om ny teknologi. VG kan lett finne fagpersoner som er negative – men de kunne også ha trukket frem en rekke forskere og fagpersoner som er positive. Avisen velger selv hvilken holdning de vil fronte og hvilken profil serien får. I VGs tilfelle blir det meste fremstilt fordummende. Det er et valg de tar. Børs og katedral: Ja, det er noen koblinger her – kanskje burde VG lage en sak på nettopp det? For å overleve benytter mediene i dag målrettet annonsering stadig mer, dvs det er ikke tilfeldig hvilken annonse som dukker opp i tilknytning til de artiklene vi leser. Da jeg var medlem av Norsk Redaktørforening var kobling mellom tekst og annonser virkelig fy-fy … i dag målrettes det for å treffe brukeren mest mulig optimalt. Hvilken annonse du får er et direkte resultat av teksten du nettopp leste. Kampen om å få flere digitale lesere og holde leseren lengst mulig inne på de digitale mediene har høyeste prioritet. Annonsene skal treffe målgruppen så godt at vi klikker på dem. Dermed blir koblingen mellom redaksjonelt stoff og annonser tettere enn noen gang. Sett i lys av medienes tøffe transformasjon – blir det et paradoks at de samtidig fronter et avlogget liv. Konsekvensene hadde blitt merkbare om vi fulgte rådet – men det ønsker de selvfølgelig ikke at vi skal gjøre. Heller ikke journalistene. Les hva vi skriver, men for all del ikke gjør det vi skriver 🙂

    Lik

  4. Ang. barndom, skole og barns digitale kompetanse: Synes denne saken fra NYTimes, om Silicon Valley-foreldre som sender barna sine på skoler der de lærer uten nettbrett, har mange slående gode resonnementer. Jeg har festet meg ved dette sitatet om å gjøre best mulig bruk av skoletimene: It’s supereasy. It’s like learning to use toothpaste,” Mr. Eagle said. “At Google and all these places, we make technology as brain-dead easy to use as possible. There’s no reason why kids can’t figure it out when they get older.” http://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?pagewanted=all&_r=2&

    Lik

    • Jeg tror ikke dette helt kan sammenlignes med norske forhold. Barn (og foreldre) som er bosatt i Måløy, Selbu eller Oslo for den saks skyld har ikke ny teknologi-tilnærming på samme måte som ressurssterke Silicon Valley foreldre/barn. Synes Arne Krokan, professor ved NTNU beskriver den norske skolehverdagen ganske godt i VG i helgen. Norsk skole henger etter i gamle læringsmetoder. Den norske skolen er altfor dårlig til å bruke nye teknologiske muligheter og henger igjen i gamle læringsmetoder, var Krokans melding.

      Lik

Legg igjen en kommentar

