Hvordan ta digitalt lederskap i en kompleks virtuell verden?

shutterstock_162344741

Et paradigmeskifte kan komme smygende. Som e-post gjorde i sin tid. Andre teknologiske endringer snur opp ned på eksisterende forretningsmodeller nesten over natten. Tradisjonelle aktører pines av seige transformasjoner. Vi er inne i en transformativ tid der mange virksomheter opplever at gulvet gynger og at fremtiden er usikker.

Alle bransjer digitaliseres. Mediebransjen har sin krevende transformasjon, mens nye aktører utfordrer bankene. Det er krevende å lede i en transformativ tid, enda mer utfordrende blir det når kapitalsterke, innovative teknologiaktører kommer til Norge for å ta digitalt lederskap.

Hvordan ta en sterk posisjon i en stadig mer kompleks virtuell verden? Den teknologiske utviklingen akselererer i tempo og nye og gamle kanaler veves sømløst inn i hverandre. De tidligere offline arenaene blir også digitalisert, brukerdata hentes inn, analyseres og kommunikasjonen målrettes med stor presisjon og kreativitet mot mobile plattformer. Det er slutt på tiden da man skjøt med hagle. De dyktigste kommunikatørene behersker teknologien, treffer bedre, er kostnadseffektive og tar lederskap.

Fremtidens vinnere må beherske de digitale kanalene. Sterke merkevarer erobrer nye forretningsområder og innoverer i et raskere tempo enn mange tradisjonelle aktører. Har banker, som sliter med dårlige nett-løsninger og kompliserende java-funksjonalitet, en sjanse mot Apple og deres 800 millioner registrerte kredittkort-kunder? Hvem eier transaksjonene i fremtiden? Bryr vi oss om hvem vi kjører transaksjonene mot? Har vi tillit til at Apple gjør den jobben? Svært mange har det. Mange ønsker faktisk å ha den relasjonen til Apple. Innovatøren har stor digital troverdighet. De har bygget en sterk lojalitet blant sine kunder. De er brukervennlige og intuitive. Apple har for lengst tatt et digitalt lederskap. En tillit de innoverer videre på.

Tidligere har vi forholdt oss til .com og .no adresser. Nå blir .com byttet ut med merkevarer som .apple, .sony, .bmw, .mcdonalds m.fl. 664 av verdens største merkevarer har valgt å styrke sin online identitet. Ingen vet når ICANN åpner opp for en ny mulighet. 2014 blir starten på neste generasjon Internett. Nye toppnivå domener (TLD) er den største endringen av nettet siden det ble kommersialisert på midten av 90-tallet og drives frem av kapitalsterke aktører. Merkevarene styrker sin tilstedeværelse med tydeligere og kortere internettadresser som er lette å huske (iphone6.apple eller i8.bmw kan lett markedsføres på TV) og det er svært sannsynlig at disse aktørene etablerer egne online TV-kanaler. Antall strømmetjenester vil vokse kraftig i tiden som kommer. Dersom Netflix´ Chief Product Officer Neil Hunt får rett, vil nettet ha 48 millioner online TV-kanaler innen 2025. Disse kanalene vil konkurrere med dagens lineære kanaler. Merkevare-eierne vil vri budsjettene enda sterkere i retning av digitale satsinger. Alt vil være tett integrert med big data analyser og mobile plattformer.

Det teknologiske skiftet ledes av sterke disruptive innovatører som Google, Amazon og Microsoft. Vi kan ta det for gitt at deres ingeniører jobber frem nye innovative tjenester. Paradoksalt utfordres også Google av denne endringen. Med mer enn 900 nye generiske toppnivå domener vil søkmotorene også endre karakter. Google vil ikke lenger være enerådende. Vi vil få spesialiserte søk innenfor mange ulike nisjer. Å eie sin egen TLD er det samme som å ha full kontroll over sitt eget økosystem på nett – man er ikke lenger én av 120 millioner andre nettbutikker i .com sfæren. Det kan benyttes til å fremskaffe robuste kundedata som i neste omgang gir bedre kundeopplevelser. En TLD er den beste garanti for merkevarer som tidligere har vært utsatt for svindel og salg av kopi-produkter. Nå vil det ikke lenger være tvil; det finnes bare én ekte Gucci og én ekte Chanel som selger sine varer på nettet når merkevaren står bak punktum i en Internett-adresse. Den samme sikkerheten vil også bankkundene i den internasjonale storbanken HSBC få. TLD-investeringen er selve beviset på at banken tar digitalt lederskap. Andre banker vil fortsatt være utsatt for svindelforsøk gjennom utspekulerte .com adresser.

Fem år på nettet kan avgjøre eller ødelegge de fleste virksomheter. Merkevarene som har investert i egne toppnivå domener har skaffet seg minst 5 års forsprang. De har satt konkurrentene i skyggen. Det er også å ta digitalt lederskap.

Dette blogg-innlegget er også publisert som kommentar i Kampanje fredag 26. september 2014.

Skjermbilde 2014-09-26 kl. 13.58.58

LYST TIL Å VITE MER OM NYE TOPPNIVÅ DOMENER? Dette blogginnlegget tar utgangspunkt i et foredrag som ble holdt på Mediebyrådagen 25. september. Er du også interessert i å høre mer om hvordan nye toplevel domener forandrer nettet og styrker merkevarenes strategi på nett, ta kontakt med Bente Sollid Storehaug på mob 90958580.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Digital strategidirektør (Chief Digital Officer) hos Dinamo. Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s