Nei takk, jeg vil ikke ha et reklamefritt Ello!

unnamed

Hver eneste time setter 40.000 mennesker seg på venteliste for å bli medlemmer av det sosiale nettverket Ello – mest av alt fordi det er en reklamefri utfordrer til Facebook. Nye sosiale mediekanaler er spennende, men reklame er ikke engang hva det var – og derfor tror jeg Ello blir et blodfattig sosialt medium.

Bukken som passer havresekken, sier du? Ja, det stemmer at jeg er digital direktør i Dinamo, et av Norges største kommunikasjonshus og at vi jobber mye med kommunikasjonsløsninger  i sosiale medier. Det gjør vi. Nettopp derfor ser vi også at «reklamen» endrer seg. Vi snakker ikke så mye om reklame lenger, heller ikke markedsføring. Vi snakker mest om kommunikasjon hvor mange disipliner integreres med hverandre. Mye av dagens «reklame» er godt integrert og oppleves som nyttig og relevant innhold i sosiale medier. Behovet for å «slippe unna reklamen» er ikke like stort som tidligere. Kanskje vil det oppleves som en fordel å være i et medium med kommersielle aktører?

Det gjelder selvsagt ikke for alle. Noen vil ha et reklamefritt medium for enhver pris – uansett hvilken form og innhold kommunikasjonen har. Det reklamefrie Ello drives ikke av veldedighet. Uansett hvor ideelt og vakkert det høres ut, så har også Ello en inntektsmodell i bunn. Med venturekapital i ryggen er det bare et spørsmål om hvordan penger skal strømme inn og ut av den mediekanalen også.

Da TV-serien ”Mad Men” rullet over skjermen ble retro reklamebransjen underholdning og populær-mote. Bransjen har hatt en rivende utvikling siden 50-tallet, men det er de siste par årene som virkelig har staket opp veien for fremtidens kommunikasjonshus. Endringene i medie- kommunikasjonsbransjen skyldes ikke konjunktur-endringer (pengene som nå flyttes fra printmediene kommer ikke tilbake).  Jordskjelvet har sin årsak i store strukturelle endringer. Våre retro ”Mad Men” er i ferd med å bli ”Math Men”. Tekst og kreativitet er ikke lenger de eneste ferdighetene som trengs for å lykkes i bransjen. Som kommunikasjonshus skal du kjenne til både big-data, datastyrt markedsføring, programmatic, SEO, DMP og nye teknologi-plattformer. Alt dette stiller krav til analyse og målretting. Big Data er ingenting verdt om de ikke kan anvendes til noe fornuftig. Derfor er «Math Men» på full fart inn i bransjen for å jobbe sammen med «Mad Men».

Reklames målretting har alltid vært gjenstand for diskusjon. Mange har hørt uttrykket » Halvparten av reklamen er bortkastet, men vi vet ikke hvilken halvdel.»

I dag er det ikke lenger akseptabelt å ikke vite hvilken halvdel som ikke fungerer. Datadrevet markedsføring dreper ikke kreativiteten, brukt riktig vil bruk av teknologi gjøre kundene både smartere og mer kostnadseffektive. Reklamen tar på seg tidsriktige og smartere klær – og denne gangen er det ikke bare ”same shit, new wrapping”. Skiftet vi nå opplever er så mye mer enn nye buzz-words. For mange vil det bety et være eller ikke-være fordi spillereglene og behovet for ny kompetanse melder seg like raskt som det bratte fallet i reklamemarkedet.

Alle nedgang- og omstillingstider gir muligheter for dyktige innovatører. De som ser endringene komme, de som evner å være futurister vil ta nye posisjoner.  De ledende kommunikasjonshusene vil lage ”reklame” som oppleves relevant, nyttig og fordelaktig og gjennom datastyrt målretting vil den treffe mer presist enn noen gang. Tilhengerne av Ello har kanskje ikke nettopp denne interessen, men for alle som jobber med sosiale medier, salg og markedsføring, kommunikasjon eller som har lyst til å forstå den kompleksiteten som digital markedsføring bringer med seg – er Ello et stort blindspor. Det nytter ikke å melde seg ut av de viktigste sosiale mediene. Ikke nå. Derfor skriver jeg denne bloggen for deg som er opptatt av endringene i mediemarkedet eller som jobber med kommunikasjon til daglig. Ello er et fenomen – verdt å kikke innom – men det er ikke mediumet for deg som vil følge utviklingen innen kommunikasjonfaget eller som jobber med å målrette egen blogg eller egen virksomhet.

Jeg vil ikke engang late som om det er spennende. Heller ikke vil jeg dele Ellos manifest om at «Jeg er et produkt som blir kjøpt og solgt i alle andre sosiale mediekanaler». Det er noe som lukter flau fis når de bruker Twitter og Facebook (og de andre sosiale mediekanalene de går i strupen på) til å spre reklame for sin egen mystiske introduksjon og eksistens.

Plutselig følte jeg meg litt brukt. Av selveste Ello. Jeg skal følge spent med og se hvor lang tid venture-kapitalistene bruker på sin exit.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Digital strategidirektør (Chief Digital Officer) hos Dinamo. Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s