Er du digitalt innfødt eller digital innvandrer?

shutterstock_129110684-3

Alle våre barn er digitalt innfødte. De er eksponert for ulike digitale teknologier allerede fra barnsben av, mens forskerne plasserer deres 46 år gamle mor i gruppen digital innvandrer. Jeg var barn og tenåring før den digitale tidsalderen startet. For meg har det aldri vært noe alternativ å la være å integrere meg best mulig i teknologi-samfunnet. Jeg jobber hardt for å bli like god som de digitalt innfødte.

Når startet egentlig den digitale tidsalder? Er du født i 1985 eller senere, blir du regnet for å tilhøre nett-generasjonen. Da var jeg allerede 18 år. Jeg hadde begynt å jobbe som frilansjournalist, og skrev de første redaksjonelle bidragene på en skrivemaskin. Mitt første MS-DOS-kurs tok jeg i 1986. Det var verken interessant eller inspirerende. Det var bare dørgende kjedelig, og jeg så ikke nytten av det jeg lærte. Jeg var likevel fascinert av datamaskinen.

Min generasjon hadde en god, gammeldags og analog oppvekst. Største teknologiske opptur var da min far kom hjem fra utenlandsreise på midten av 70-tallet og hadde med en liten kalkulator til hvert av oss barna. Jeg tror gleden var minst like stor som når dagens barn får sin første mobiltelefon. Vi ganget, plusset og trakk fra og var forundret over at kalkulatoren kunne regne riktig. Det var magisk. Siden den gang har jeg elsket teknologiske duppeditter i alle varianter.

Som voksen gikk jeg raskt i digital retning. Det samme gjorde min mann. Han startet UNIC på 80-tallet og innførte Acer og Samsung til Norge. Salget av disse datamaskinene gjorde selskapet til Norges raskest voksende bedrift. Selv om våre barn ikke har digitalt innfødte foreldre, så har de foreldre som jobber på spreng for å holde tritt med utviklingen. Vi har mange vennskaplige diskusjoner med barna der vi påstår at vi er like digitalt innfødte som dem. Det viktigste er at man ikke er redd for den digitale teknologien. Våre gründer-karrierer har alltid kretset rundt ny teknologi og spesielt de forretningsmuligheter Internett har åpnet. Noen vil likevel kalle oss digitale innvandrere siden vi begge er født før den teknologiske tidsalder startet. Det er ikke så viktig. I dag er det vanskelig å leve et liv uten å forholde seg til teknologi. Ekstra viktig blir det når man er foreldre til mange digitalt innfødte.

Denne uken har vært preget av tøffe diskusjoner mellom kreatører, som fortsatt ser en styrke i tradisjonelle medier, og digitale evangelister. De fleste i denne diskusjonen er nok digitale innvandrere, men ulikhetene er godt synlig mellom bransjens ringrever i 50-60 års alderen og digitale markedsførere (digitalt innfødte) på 29 år eller yngre. Med jevne mellomrom braker de sammen i heftig krangel. De ulike meningene oppstår, tror jeg, som en følge av at teknologien utvikler seg raskere enn de digitale innvandrerne klarer å følge. Dermed er det lett å gå i forsvar for det eksisterende. Det oppstår konflikter, ulike syn som igjen får konsekvenser for retning og veivalg.  Jeg ser det i næringslivet, reklamebransjen spesielt, men det skjer også daglig i de mange tusen hjem. Foreldre og barn diskuterer. Foreldre diskuterer med andre foreldre på skolen. Sett opp bruk av spill, mobiltelefoner, sosiale medier og Internett på agendaen under et skolemøte: Ulikhetene mellom de digitalt innfødte og de digitale innvandrerne kommer til syne med én gang. Vi legger ulike tolkninger i begrepene og vi har ulik forståelse for teknologiens betydning. Den ene gruppen ser muligheter, den andre lar truslene dominere. Denne uken sukket en debattant på Facebook-gruppen Smått og stort om sosiale medier; «det er ikke rart det er krig i verden». Gruppen diskuterte papirannonsenes fortreffelighet i forhold til digitale medier. Det satte sinnene i kok.

Våre digitalt innfødte barn undervises i stor grad av digitale innvandrere. Har de voksne egentlig forutsetninger for å møte våre små digitalt innfødte på et likeverdig nivå? Når Aleksander på fire år tropper opp til sin første skoledag om et par år, er det en sterk digitalt innfødt som setter seg på skolebenken. Han leker med tall og bokstaver allerede. Han og pappa gjør enkle matteoppgaver sammen på iPaden like naturlig som han leker med alle Brio-togene han arvet fra storebror Ferdinand. Han vokser opp med et digitalt språk i tillegg til det livet jeg hadde som liten. Jeg håper han møter et skolemiljø som ikke viser motstand mot å integrere digitale verktøy. Jeg håper han møter lærere som ikke gir uttrykk for frustrasjon. Jeg håper han får utvikle seg videre innenfor et trygt og kompetent læremiljø som ser at verden utenfor skolebygningen er i stor endring.

Kanskje er det kontroversielt og feil å hevde at alle barn i dag er digitalt innfødte? Slett ikke alle vokser opp i teknologisk velutstyrte hjem, og mange har foreldre som ikke er teknologisk interesserte. Kanskje er det fortsatt slik at kulturelle forskjeller spiller inn? Og kanskje er mange digitale innvandrere fortsatt mer teknologisk kunnskapsrike enn sine barn?

Hva tror du?

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Digital strategidirektør (Chief Digital Officer) hos Dinamo. Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

One thought on “Er du digitalt innfødt eller digital innvandrer?

Legg igjen en kommentar

