Megatrendene som endrer nettet

shutterstock_157113731

Vil digital intelligens bli avgjørende for hvilke virksomheter som overlever den tredje industrielle revolusjonen? Sjelden har vi sett så mange, tydelige og transformative megatrender som nå. Graden av innovasjon er sterk. Smarttelefoner, sosiale medier, big data, nettskyen, Internet of things og nye toppnivå domener representerer store paradigmeskifter som påvirker alle virksomheter.

Fortsatt finnes det ledere som tror at disse megatrendene ikke berører ens egen virksomhet. Vil du utnytte nettets potensiale er du nødt til å legge en strategi som omfatter flere av disse megatrendene samtidig. De populære kundereisene er mer kompleks enn noen gang.

Megatrendene tvinger alle bransjer inn i digitale transformasjoner

Det er megatrendene som tvinger samtlige bransjer inn i digitale transformasjoner. Ingen slipper unna. Tempoet har økt, innovasjonen er merkbar, forretningsmodeller endres, bransjestrukturer brytes opp og dispruptive innovatører ser sitt snitt til å komme på banen med nye selskaper, nye tilbud og nye forretningsmodeller. Taxinæringen får Uber, mens bokbransjen, musikk-, film-, og spillbransjen fikk Apple og Amazon i sin tid. I norske lokalsamfunn vil eldreomsorgen digitaliseres og forbedres gjennom velferdsteknologi, mens TV opplever sterk konkurranse fra aktører som etablerer strømme-tjenester. Det finnes praktisk talt ingen bransje som ikke påvirkes av digitalisering, innovasjon og globalisering.

Internett føder stadig nye aktører med en ”borderless strategy”. Tidligere var det en skreven regel at man først måtte bli god i sitt hjemmemarked, deretter kunne man starte en internasjonal ekspansjon. En slik reise tok gjerne ti år. Med dagens teknologi kan denne reisen starte fra første dag. Spotify tok ikke det svenske markedet først. De gikk rett ut i verden.

På mange måter har det blitt enklere å skape internasjonale selskaper, samtidig er det lettere enn noen gang å ende opp som Kodak. Kodak har blitt stående som et skoleeksempel på en virksomhet der ledelsen ikke hadde digital intelligens. De så ikke endringene som kom og med et museklikk var giganten feid av banen. Det var en lærepenge for mange ledere, dessverre er det mye som tyder på at det kommer til å skje igjen.

Aktiviteten på nettet øker sterkt

Internett har i løpet av 20 år blitt vårt største medium og verdens raskest voksende økonomi. Mer enn 3 milliarder mennesker, dvs halvparten av verdens befolkning er i dag Internett-brukere. Vi passerte én milliard web-sider i sommer. Vel to måneder senere har tallet økt til 1 millard 128 millioner sider. Internett-brukere sender ca 200 milliarder eposter hver eneste dag, vi foretar daglig mer enn 3,8 milliarder søk hos Google, vi skriver mer enn 3,5 millioner bloggposter, vi tvitrer mer enn 667 millioner ganger, ringer mer enn 131 millioner Skype-calls og bare i dag er flere enn 43.000 websider hacket. En helt normal dag på nettet. Det eneste som skiller denne uken fra den forrige er at aktiviteten er økende på alle områder. Du kan selv følge aktiviteten på nettet live her: http://www.internetlivestats.com

Én til én kommunikasjon 

Den digitale medierevolusjonen startet med lanseringen av Facebook i 2004. IPhone ble introdusert i 2007 og smarttelefonen bidro til ny fart og retning på nettet. Samtidig har Apple og Amazon satt sin standard for hvordan ehandel bør drives på nettet. Nå forenkles mange prosesser. Smart software vil gi kundene bedre nettløsninger og bidra til at kommunikasjonen retter seg mot enkeltindividet.

Kommunikasjon går fra digital massekommunikasjon til å bli smart, personlig og relevant for den enkelte. Veksten i antall Internett-sider har sammenheng med at den tradisjonelle hjemmesiden er i ferd med å dø.  De erstattes med micro-sites og landingssider. Veksten i antall domener kan forklares med at mange virksomheter etablerer online merkevarer gjennom nye innovative produkter og tjenester. Disse gjemmes ikke lenger bort i en hierarkisk hjemmeside-struktur. De får egne sterke navn. Millioner av nettsider ser dagens lys. Sterke, korte og tydelige domenenavn med merkevaren i fokus får bedre rangering  i søkemotorene. Om ikke lenge vil vi se hvordan de store merkevarene bruker sine nye toppnivå domener. Vi kommer se sider som dette: ship.fedex, travelguide.virgin, harrypotter.xbox, playstation.sony eller i8.bmw. Ser du hvordan disse adressene bygger merkevarer på en helt annen måte enn dot.com og de gamle domenene?

Du kan ikke sloss mot paradigmeskifter

På 90-tallet var det mange ledere som ikke forsto behovet for en nettside eller hvilken verdi dette ville tilføre virksomheten. Ved hvert eneste paradigmeskifte opplever vi ledere som stritter i mot og bruker store ressurser på å stoppe en endring. Coca-Cola forsøkte å stoppe ICANNs utvidelse av navnerommet på nett. Brus-giganten hadde sin sterke dot.com adresse og anså programmet for å være en trussel mot egen merkevare-posisjon. De vant ikke frem. Coca-Cola er derfor ikke blant de 664 store merkevarene som kommer på banen med ny kanalstrategi, tydeligere merkevare-identitet og smartere netttjenester. Coca-Cola har satt seg selv minst fem år bak de andre søkerne til eget toppnivå domene. Det kan vise seg å bli en kostbar protest fra Coca-Colas side. Fem års forsprang kan være ”make it or break it” – slik nettet nå utvikler seg.

Online opplevelser på smart-TV

De nye toppnivå domenene vil være en katalysator for å skape flere online opplevelser på flatskjerm. Gode eksempler på dette er; Chromecast, Roku, Apple TV og Amazon Fire. Mediebransjen opplever en seig overgang fra papir til digitale kanaler. Nå kommer endringene for TV-bransjen. Her vil det gå mye raskere, og spørsmålet er om de lineære TV-selskapene er godt nok forberedt? TV vil ikke bare oppleve konkurranse fra type aktører som Netflix. De store sportsligaene i USA som fotball, soccer, basketball og baseball har alle søkt sine egne toppnivå domener. Ser vi konturen av egne online kanaler hvor de sender eget innhold og beholder alle reklameinntektene? TV vil også oppleve konkurranse fra store merkevarer som søker storskjermen. Er det utenkelig at bilbransjen vil skape online bil-TV? En samlet bilbransje er vel forberedt. De har alle søkt om egne toppnivå domener. Kanskje vil tv.bmw bli et av nettstedene vi går til når vi skal se gode bil-programmer på storskjermen i stua, mobiltelefonen eller på iPadden? Vi vet at bilaktørene, spillaktører, Netflix, merkevarer som Apple, Gucci og Chanel og mange flere allerede sender sine begivenheter online på nettet. Apple samler hele verden når de sender live fra sine produktlanseringer. Tradisjonelle medier sitter i egne studioer og kommenterer Apple-showet live, mens Apple har full kontroll over egen sending. Det er en big happening hver eneste gang det skjer, en global begivenhet med millioner av seere. Disse live-sendingene på nettet er bare begynnelsen på millioner av nye online «TV-kanaler». Merkevarene kommer til å publisere mye video på nettet. De vil gjøre alt de kan for å forsterke kraften av sin egen Internett-kanal og samtidig innovere sin online opplevelse.

”Nettet kables på nytt”

I dag er 436 nye toppnivå domener  lansert. Innen utgangen av 2015 vil vi få nesten 1000 nye toppnivå domener til. Disse vil skape millioner av nye digitale rom. Disruptive entreprenører vil svare med nye idéer og nye teknologier for å utnytte det ekspanderende Internett-universet. De nye toppnivå domenene er paradigmeskiftet som kommer smygende. Fortsatt er det få som kjenner til at nettet er i ferd med å ”kables om på nytt”. Neste år vil flere forstå at de sto igjen på perrogen da dette ekspress-toget kjørte forbi.

Data om kundene

En annen megatrend er big data. I min verden er den tett knyttet opp mot de nye toppnivå domenene. Hvofor? Jo, fordi et toppnivå domene er mer enn en adresse. Det er en stor investering, både økonomisk og teknologisk. Eier du et toppnivå domene har du investert i selve roten av det globale Internett. Det kan sammenlignes med en egen innovasjonsplattform, en teknologiplattform hvor du har best mulig kontroll på alle data innenfor ditt eget økosystem.

Vi opplever nå en konvergens av mange ulike data. Forbrukernes kjøpsdata er tilgjengelig i en digital verden. Vi kan forstå hva, når og hvordan forbrukeren handler på nettet. Vi kan forstå hvordan de reagerer på ulik kommunikasjon. Vi kan se hvordan kundene søker og navigerer. Dette forteller oss hva de tenker på, hva de ønsker seg, hva de vil og hva de eventuelt ikke finner på vårt nettsted. Å tolke disse dataene, gjøre de om til smarte data er avgjørende for å fange opp viktige trender. I dag kan du ikke bare vite hva brukere søker etter i ditt eget økosystem, du kan også se hvordan de beveger seg fra ditt nettsted til det neste. Kunnskapen om hvordan brukeren oppfører seg i det sosiale og mobile rommet kompletterer bildet. I sosiale medier vet vi hva brukerne tenker, hva de er opptatt av og hvem som bidrar til å påvirke deres tenkning. I det mobile rommet vet vi hvor brukerne befinner seg geografisk og hva som driver deres kjøpsadferd og beslutningsprosesser.

Digital intelligens tar plass rundt styrebordet

All denne informasjonen kan fortelle deg hvor dine kunder, konkurrenter og industrien er på vei. Derfor er det viktig å ha ledere med digital intelligens. De virksomhetene som ikke klarer å lese dette digitale kartet, utnytte de store megatrendene – de evner heller ikke å ta de riktige strategiske avgjørelsene fremover. Derfor er digitaliseringen for alvor kommet inn på styrerommet i store konsern. Det er også en trend som har blitt tydeligere i 2014.

Lyst til å høre Bente Sollid Storehaugs foredrag om de store megatrendene? Ta kontakt: bente.digitalt@gmail.com

Les også: Kronikk i Dagens Næringsliv ”Nå kommer de digitale direktørene”.

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

8 thoughts on “Megatrendene som endrer nettet

  1. Veldig bra, Bente!

    I en spalte hos Search Engine Land, den 20. november, tok jeg for meg hvordan søkemotoren Google utfordrer tradisjonelle salgsmodeller. Mens Google utvikler seg i rakettfart, henger salgsprosessene i mange bedrifter igjen på 90-tallet.

    Bare tenk på hvordan kjøpsatferden har endret seg de siste årene. Skal du kjøpe ny bil? Du haster ikke avgårde til bilforhandleren med en gang. Du går på nettet for å studere ulike biler modeller. I et innlegg hos MediaCom i går, gikk jeg mer i dybden på dette.

    Søkemotorer har blitt en integrert del av kjøpssyklusen. Å bli funnet på det organiske søkeresultatet er nå forretningskritisk, og bedrifter som «forstår» dette kan tjene store penger.

    -Vi ønsker ikke å la oss «diktere av Google», er holdningen til mange ledere jeg møter. Det er ikke Google som dikterer bedriften – det er kundene som driver dette skiftet. De som ikke utvikler og tilpasser seg, risikerer å falle fra. Eller, ta en Kodak, om du vil.

    Lik

    • Hei Trond, takk for hyggelig tilbakemelding. Hvor kan jeg lese spalten din hos Search Engine Land? Har den en nettadresse?
      Søkemotorer er en ekstremt viktig kanal! Denne reklamekategorien er på 1,9 mrd i Norge – og vokser!

      Mvh Bente

      Lik

      • Hei Bente. Ja, det har du helt rett i. Det ble utført mer enn 2,1 billioner søk på Google i 2013 (globalt). Med sine +90% markedsandel i Europa, kan man trygt si at Google har monopol. Mitt guesstimate, basert på arbeid med organisk søk og SEO for en rekke av landets mest trafikkerte nettsteder i rundt 10 år, er at Google kanskje har +95% markedsandel i Norge? Bing bør likevel ikke avskrives. Selskaper som opererer i seniorsegmentet tjener fremdeles gode penger via Bing-søket. Har man kunder i Russland, er det Yandex som gjelder. I Kina dominerer Baidu. Yahoo! ser jeg sjeldnere og sjeldnere. Sosialt søk har ennå ikke slått an. Lokalt søk derimot, har slått an. Det er lokalt søk som gjelder. I dag er søkemotorene opptatt av å servere lokalt relevante treff nær der brukerne er. Det er logisk. De bruker GPS-data for å gjøre dette, og de ser også på faktorer som 1.) geografisk nærhet mellom kjøper og bedrift, 2.) Hvilken erfaring andre har med tjenesten og tilbudet som tilbys (anmeldelser, tilbakemeldinger og anbefalinger) og 3.) Hva andre sier og gjør. Pluss flere ting. Google endret søkemotoren (algoritmer, nye funksjoner, utseende, etc) hele 890 ganger i 2013. Så her står verden ikke stille. Det gjelder å ha tungen beint i munnen! 🙂 Innlegget som jeg har skrevet for Search Engine Land og MediaCom finner du her http://searchengineland.com/organic-search-transformed-rules-business-forever-207688 og her http://www.mediacom.no/2014/12/03/organisk-sok-blir-stadig-viktigere/

        Lik

  2. Hei Kit Lisbeth, tusen takk for en så hyggelig tilbakemelding 🙂 Ja, nettet blir bare viktigere og viktigere – og veldig mange store endringer skjer nå.

    Bente

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Slik blir din digitale hverdag 2015 | digitalt hver dag

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s