Vil julekort-tradisjonen også dø ut?

shutterstock_90391939

Det er julaften. Fortsatt stille i huset. Juletreet er ferdig pyntet, det er rent og pent og julefrokostbordet er dekket. Det meste ligger til rette for noen rolige og gode juledager. Det er bare én ting som plager meg; jeg har ikke sendt noen julekort i år. Når sant skal sies så har jeg heller ikke fått så mange som jeg har pleid å få.

Kanskje er det en sammenheng mellom hvor mange du sender og hvor mange du får? Eller lider julekortene samme skjebne som papiravisene? Opplaget går ned. Det samme gjør trykkingen av antall julekort. I mange år har det vært en trend at vi produserte julekortene våre digitalt gjennom Apple eller andre tilbydere. Det var enkelt og personlig. Nå tar vi julekort-tradisjonen ett steg videre. Mange hopper over produksjonen som krever fysisk distribusjon. Istedet skriver vi rett på Facebook og trykker publiser. Aldri før har det vært enklere. Vil digitaliseringen destruere de tradisjonelle julekortene også? Jeg kjenner på følelsen av at det er litt ugreit. Julekortene er noe av det fineste ved julen. Min familie har pleid å sende ca 60 julekort hvert eneste år. Vi har delt bunken mellom oss, satt oss ved kjøkkenbordet og skrevet kort til venner, familie, tanter og onkler. Like hyggelig har det vært å hente de håndskrevne konvoluttene som har dumpet ned i postkassa dagene før jul. Ekstra koselig har det vært å lese julekortene som har hatt et brevs form.

Før fjesboka kom var julekortene kanskje den eneste kontakten vi hadde med perifere skolekamerater eller fjerne slektninger. I dag gir vi hverandre daglige statusrapporter i sosiale medier. Vi publiserer masse bilder og videoer hele året gjennom. Vi deler øyeblikk, begivenheter og høytider raust på Facebook, Instagram og Twitter. Slik holder vi tett kontakt med mange vi ellers ikke ville ha vekslet noen ord med. Blir julekortet overflødig når det har blitt så enklt å knipse et bilde og noen tastetrykk senere er julehilsenen publisert til mange hundre venner og bekjente? Hva synes du, er digitale julehilsener annenrangs eller er de helt fullverdige?

Jeg sitter og kjenner på følelsen av å ha sviktet julekort-tradisjonenen. Det er første gang i mitt voksne liv. Kan det ha sammenheng med digitaliseringen eller har jeg rett og slett hatt for mye å gjøre denne høsten? Jeg tror helst det siste, men siden julekortene opptar meg så mye som de gjør, så har jeg lovet meg selv at neste år skal jeg være tilbake som tradisjonell  julekort-skriver. Uansett hvor travelt det måtte bli. Da jeg la meg i går kveld var julekortene det eneste som borret i samvittigheten. Sånn kan jeg ikke ha det.

Likevel tror jeg julekortene lever et utsatt liv. Akkurat som papiravisene. Kanskje er nostalgien en forbigående følelse? Kanskje er det tanken som er viktigst og ikke formen? Litt sånn plattform-uavhengig. Vi skriver og publiserer der hvor publikum er. Det gjør vi tilgangs på sosiale medier. Facebook spesielt. I fjor sendte vi 60 håndskrevne kort. I år publiserer vi de digitale julekortene til mer enn 1500 Facebook-venner. Året 2014 ble «the tipping point» for svært mange bransjer og produkter. Også de tradisjonelle julekortene.

Derfor er de digitale julekortene akkurat like mye verdt som de tradisjonelle kortene. Jeg poster mitt senere i dag. Til alle mine Facebook-venner. Fem forventningsfulle barn. Den yngste er fire år – akkurat som i Alf Prøysens romjulsdrøm. Julen er stor for barna. Vi er glade i julen og alle dens tradisjoner. I år ble riktignok julekortene utfordret. De skal få en ny sjanse neste år.

Til alle dere som leser Digitalt Hver Dag; tusen hjertelig takk for så mange fine tilbakemeldinger, kommentarer og forespørsler i året som har gått. Det inspirerer oss til å skrive enda mer i 2015!

Vi ønsker dere alle en fredelig og god jul!

Har du lyst til å motta en epost neste gang vi publiserer et innlegg? Klikk på «Følg bloggen» oppe til høyre for dette innlegget. Del gjerne innlegget på Facebook eller andre sosiale medier. Gå til bloggens adresse digitalhverdag.wordpress.com for å lese flere artikler.

Bente Sollid Storehaug: Serie-gründer. Erfaren CEO og styremedlem i både start-ups og børsnoterte selskaper. Mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Jobber som digital rådgiver med særskilt kompetanse innen nye toppnivå domener (gTLD), digital kommunikasjon, digital organisering og rådgivning knyttet til digitale innovasjonsprosesser og transformasjoner. Styreformann og medgründer for Dot GLOBAL, Norges eneste kommersielle toplevel domain registry. Medlem av konsernstyret i Polaris Media ASA. Medgründer i det internasjonale hostingselskapet Cloudnames AS. Etablerte i 1993 Digital Hverdag som i dag er børsnotert under navnet Bouvet på Oslo Børs. Selskapet har 900 ansatte og omsetter for over 1 milliard med en EBITDA på 105 MNOK. Bente er også tidenes yngste medlem av Norsk Redaktørforening.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s